19. desember 2021

Oi. Der kom julestresset. Jeg som har klart meg så fint uten! 

Jeg glemmer alltid hvor lang tid det tar å pakke inn gaver og hvor rotete det blir mens jeg holder på. Jeg elsker bilder av fine julegaver pynta med glansbilder, granbar og kanelstenger og hva de nå finner på. Sånn blir ikke gavene fra meg. Jeg bruker fint julepapir da, så de blir ikke så verst, men jo raskere det går å pakke inn jo bedre. Hyssing og klistermerkelapper i stedet for vanlige gavelapper. Det er best. Det er fortsatt gaver jeg ikke har pakket inn. Det er masse klær jeg ikke har vasket. Det er rot jeg ikke har ryddet.  Men stress er ikke velkomment. Det får dra sin vei. Med en gang. Så blir det sånn at noe av klesvasken må vente, litt rot må tolereres og en del av gavene får stappes nedi gaveposer. Det blir bra!

I kalenderen i dag så fikk jeg denne kjempefine tegningen:


Karakteren er fra en morsom tegneserie som heter Strange Planet. Den er veldig populær på Instagram og har også blitt gitt ut som bøker.

Først i dag fikk vi tegnet ferdig resten av kalendertegningene, så nå, med bare fem dager igjen, er alle tegningene ferdige og på plass i kalenderen. Neste år skal vi være mer forberedt, men det har gått veldig bra da. Og tegningene er kjempefine! Vi har blitt glade i vår nye tradisjon.

Mens jeg først satt ved tegnebordet så fikk jeg tegnet dagens fugl også. Så langt har jeg tegnet en fugl om dagen. Vi får se hvordan det blir på julaften. Og lille julaften. Enten kan det hende at jeg prøver å tegne på forhånd, ellers så blir det tegnet på selve dagen disse dagene også. Uansett, her er et bilde av dagens fugl:


Jeg har ikke sett denne fuglen i bekken utenfor her om vinteren, men om jeg reiser en tur til Son eller andre steder med åpent vann, så finner man ofte noen av disse. Jeg og Katja så flere da vi var på julemesse i Son for noen uker siden. De er flinke til å svømme. De sier ikke nei takk til mat fra mennesker og mennesker mater dem gjerne. De er veldig vanlige. Hunnen er veldig anonym, mens hannen har flotte farger. Ser du hva det er?


Dagens fugl er en stokkand! Jeg tegner som regel småfugl, så jeg tenkte det var gøy å få med litt andre fugler også, så da ble det stokkand. Bekken her hos oss har vært frossen, men nå ser vi vannet strømme forbi igjen. Det er likevel ikke et område ender kommer til om vinteren. Men det har altså hendt at jeg har sett et par stykker fra vinduet vår og sommer.

Dette bildet tok Katja da vi gikk en tur rundt Østensjøvannet i mai. Det virker som en evighet siden!


Jeg gleder meg til nye turer i 2022.

I dag er det fjerde søndag i advent. Ventetida er snart over. Det er med blandete følelser det også. Jeg gleder meg veldig til julefeiringen, samtidig som jeg synes førjulstida er veldig fin og at den kunne godt ha vart enda lenger.


Jeg håper du har en fin dag og kveld og at julestresset holder seg på avstand. Nå skal jeg kanskje pakke inn et par gaver til og lage en liten plan for uken som kommer. Det er mye jeg har lyst til å ordne på jobb, det er mye jeg har lyst til å ordne hjemme og så er det mye annet som også tar tid. Med en liten prioriteringsliste så går alt så mye bedre. Og det jeg ikke rekker får vente til neste år.

I morgen er det 20. desember. Da skal jeg tegne en kjempefin fugl!

Vi ses igjen i morgen!

PS: Det gikk veldig fint med den zombiefilmen i går. Vi koste oss!

Kommentarer