2. desember 2021

De sier det er kort vei mellom gråt og latter. Latter kan fort bli til gråt, men heldigvis fungerer det motsatt vei også. Humor er en egenskap jeg liker veldig godt. Sånn som i sted, da virket alt litt håpløst og det ballet på seg av bekymringstanker som bare ble mer og mer usannsynlige og til slutt ble det så komisk at jeg måtte le av det hele. Det hjalp. Litt tidligere på kvelden hadde jeg bestemt meg for å tegne en fugl med mange farger. Aller helst alle regnbuens farger, fordi jeg har regnbuehinnebetennelse (så irriterende), men jeg sa meg fornøyd med tre av sju: Gul, blå og grønn. Og fordi jeg frøs så ville jeg tegne en varm fugl. En fugl som sitter og bruser med fjærene, en fugl med ordentlig "fluff" i dunjakken sin. Og så, fordi jeg synes enkelte ting er litt skummelt, ville jeg tegne en ordentlig tøffing, en som går rett på og tar alle utfordringer på strak arm (eller vinge). Har du gjettet hvilken fugl det er?

Gjettet du blåmeis? 

Dette bildet tok jeg fra vinduet i midten av november, med kamera. Til min store glede valgte autofokusen fuglen og ikke kvistene foran. Blåmeisen er så fin med de nydelige blåfargene, den grønne ryggen og det gule brystet. Og de er så små! Og tøffe! Det er så koselig å sitte ved vinduet og se dem besøkte materne mine, eller å stå med kikkerten og se hva de holder på med borti buskene. De hopper og spretter og henger opp ned og er fulle av liv og røre.


Som du ser har jeg god utsikt til mye fugleliv. Det renner en liten bekk forbi og bak trærne er det en åker. Da jeg hengte opp mater første gang for noen år siden (jeg fikk mater i julegave), så tok det noen dager før fuglene fant ut av det. Jeg vet ikke hvem som oppdaget maten først, men det hadde ikke overrasket meg om det var en blåmeis.

Sånn ble tegningen. Og nå er jeg også litt sånn. Rund og varm og klar for nye utfordringer. Latter, tegning og blogging gjorde store underverker.

Det begynner å bli sent, men tenker jeg rekker å se dagens episode av den svenske julekalenderen før jeg legger meg. Den norske har jeg allerede sett. Jeg koser meg fortsatt! Har du sett på den?

Litt tidligere i dag var jeg på kjøpesenter med min svigerfar. Da fikk jeg og Tore Kristian hver vår Flax-kalender som min svigermor har ordnet til oss. Så snilt! Og i morges var det Tore Kristian sin tur å få tegning:

Og før jeg glemmer det! Hvis du liker fugler, så vil jeg gjerne anbefale deg å følge Birdlife Norge (tidligere Norsk ornitologisk forening) på Facebook. I desember deler de kjempefine bilder og informasjon om fugler på den nye rødlista. I dag var det grønnfink og i går var det konglebit.

Til slutt et bilde av meg med dagens kalendernål.

Det har vært en fin dag i dag også, og i morgen blir det helg. Tanker kan svinge hit og dit, følelsene også, og det er helt greit. Jeg håper du har hatt en fin dag og at du kikker innom bloggen i morgen også.

Hold varmen!

Kommentarer