14. desember 2021

Nå har jeg akkurat snakket med Mamma på telefonen. Jeg fant ut at det var en måned siden sist. Det er for lenge. Vi snakket om mye forskjellig inkludert natur og dyreliv. For et par uker siden så hun en rev som spiste en kråkefugl nedenfor huset. Og en annen dag så hun et rådyr. Det har blitt mer rådyr i området, men det er ikke så ofte man ser dem likevel. Da ser jeg dem nok oftere her hvor jeg bor. Siden vi snaket om både rever og hjortedyr, så passet det jo bra at det var tegning av en hjorterev i dagens tegnekalender. 

Det var Tore Kristian sin tur til å åpne. De to karakterene er fra tegneserien og tegnefilmserien Hilda. En kjempesøt serie om ei jente som blir venner med alle slags vesener og dyr. Den er på Netflix og jeg anbefaler serien på det sterkeste! Snart kommer det en film også.

Ellers hadde jeg hjemmekontor i dag. Jeg har vært bortskjemt og jobbet mye på kontoret, men nå blir jeg hjemme ut året. I tidligere perioder så har det gått helt fint med laptopen, men nå som øyet ikke spiller på lag så er jeg avhengig av større skjerm. Jeg har hatt en skjerm stående en stund, jeg har bare ikke brukt den. Jeg var så optimistisk at jeg hadde tenkt å bære den med meg på jobb for den tok for mye plass. Lagde rot. Av og til er det bra å være litt treig, for nå er den kjekk å ha. Det var bare det å få den til å fungere.

Samme hva jeg prøvde, så sto det Inactive, Input signal not found, monitor going to sleep. Åååå! Så frusterende. Jeg er ikke flink med ledninger så jeg ringte en venn. "Du har helt feil ledninger, bruk HDMI-kabelen til TV'n", var svaret jeg fikk. Og vips så var alt i orden. Herlig. Det er godt når ting løser seg.

Jeg skrev litt om hjemmekontor og plassering i går. Hobbyrom eller kjøkkenbord. Det ble kjøkkenbordet og her er utsikten jeg hadde til venstre for meg.

På dette bildet har jeg faktisk besøk av en flaggspett i materen til venstre. Jeg så den ganske greit gjennom gardinen, men mobilkameraet så den ikke like godt. Du ser litt av stjerten under kuppelen. Den klistrer stjerten til glasset mens den klamrer seg til den lille åpningen og stapper hodet inni. Det gjør skjæra også. De får det til. Ellers la jeg merke til besøk fra kjøttmeis, blåmeis, løvmeis, spettmeis og pilfink. Den vanlige gjengen. I hvert fall ganske vanlig. Jeg legger ikke merke til løvmeisen hver dag, men den dukker opp nå og da. Det ble ingen kikkertpauser i dag, men det var fint å kunne se bort på vinduet og se  fuglebesøk.

I dag har jeg tegnet en sjelden gjest, tror jeg. Jeg har i hvert fall bare sett den to ganger fra vinduet mitt på kanskje fire år. Småfuglene i området synes nok det er fint at den holder seg unna. Jeg så den i høst. Den kom flyvende, satte seg ned og etter noen minutter var den vekk. Jeg hadde kikkert og mobil og prøvde å ta bilder gjennom kikkerten. Jeg er ikke så god på å gjenkjenne rovfugler. Mangler mengdetrening.

Det er jo ikke så lett å se hva det er, men jeg sendte bildene til tjenesten "Spør en ornitolog", som jeg bruker en del når jeg er i tvil. Jeg liker å være anonym og jeg synes jeg får gode svar. Ellers er det en gruppe på Facebook som heter "ID og fugl!". Jeg har ikke vært medlem så lenge, men jeg fikk den anbefalt av en mer erfaren fuglekikker som mener at det er mye å lære av å være medlem der. Pluss at det kan komme tips om stedet å besøke for å se på sjeldenheter. Jeg er ikke så opptatt av sjeldenheter ennå. Jeg synes bakgården min er superspennende. Dette er forresten en spurvehauk (sa ornitologen). Ikke så sjelden kanskje, men et veldig sjeldent syn for meg.

Det er jo utrolig gøy å bo sånn til at man kan se på spennende natur fra vinduet. Jeg bor jo forholdsvis sentralt, men på grunn av skogholt, åker og bekk med vegetasjon, så ser jeg mye forskjellig. Men ikke rev, ikke enda. Jeg regner med det finnes noen i nærheten!

Jeg ser jo på bilder når jeg tegner, og akkurat denne spurvehauken så veldig tankefull ut. Nesten litt molefonken. Men det går bra. Det er lov å stoppe opp og tenke litt. Det gjør godt. Kanskje den hviler øynene. Det har jeg forsket litt på i det siste. Hvordan kan man egentlig hvile øynene sine? Uten å lukke dem. Det skal visst hjelpe å se på noe et stykke bort. Seks meter, leste jeg et sted. Å la øynene hvile på et bestemt punkt. Og så skal det være bra å blunke. Vann og grønnsaker skal også være bra for øyehelsen. 

Nå skal jeg passe på å ta meg et glass med vann og så blir det litt svensk julekalender.

Jeg håper du har det bra! Pass på øynene dine og nyt naturen. Det var dagens gode råd.

Vi ses igjen i morgen!

Kommentarer