3. desember 2021

 Denne dagen har på mange måter vært en eventyrlig dag. Jeg har sett noe jeg aldri har sett før. Og jeg har sett fine vinterlandskap og nydelige, julepyntede gater. Jeg har hatt det så forskrekkelig kaldt. Det var neppe så ille som i diverse eventyr av H.C. Andersen, men mens jeg sto der og frøs var jeg overbevist om at det ikke var langt unna. Jeg har vært på et uplanlagt kafebesøk og vel hjemme lagde Tore Kristian middag til meg mens jeg satt og varmet meg med pledd og oppvarmet hvetepose. Jeg er bra heldig. Og i morges var det min tur å åpne tegnekalenderen.

Jeg og Tore Kristian har sett masse på tegnefilmserien Eventyrtid i år. Vi har fortsatt noen episoder igjen. Tegningen er superduper! Det er eventyrtid!

I går nevnte jeg så vidt mitt syke øye, og fordi betennelsen ikke vil gå over så har det blitt en god del turer til Moss den siste tiden. I dag var jeg en tur på sykehuset. Da kjørte jeg buss gjennom Moss sentrum og de har pyntet så fint til jul! Det var virkelig pent! Det er ikke så lett å ta bilder fra bussvinduet, så det ble bare ett bilde med julepynt. Det var fint, jeg lover!
De to første bildene er tatt i Moss. Det tredje bildet er tatt i Son. Jeg rakk ikke toget og fordi jeg skulle i et møte på jobb, tok jeg sjansen på en busstur jeg aldri har tatt før. Den tok meg med gjennom nydelige vinterlandskap og idylliske Son. Etter det gikk ferden videre til møte i Frogn, og etter møtet havnet jeg i Ås. Jeg har virkelig vært på farten. Fire kommuner har jeg vært innom i dag. Da jeg kom til Ås var det fortsatt tre kvarter til toget skulle gå, så da ble det en tur innom kafeen på togstasjonen. Det er så fint der! Jeg satte meg innerst i kroken med kakao og wienerbrød og lekte fin frue.

En annen ting som skjedde i dag, var at jeg fikk en e-post fra Vervaco. De selger broderingspakker og jeg kjøpte en litt annerledes broderingspakke for et par måneder siden. Det fungerer slik at jeg får deler av mønsteret tilsendt per e-post, bit for bit, og jeg vet ikke hvordan det blir til slutt. I dag fikk jeg del ni av ti deler. Jeg har ikke sett på den. Jeg jobber fortsatt med del fire. Jeg hadde håpet å komme lenger, men det som er så kjedelig med regnbuehinnebetennelse er at synet blir så uklart, både av betennelsen og behandlingen. Nå har jeg ikke brodert på ukesvis. Jeg kjenner det klår i fingrene.
Det ser jo veldig fint ut så langt! Jeg oppdaget en feil jeg hadde gjort tidligere, så da stakk jeg inn nålen og der har den stått siden. Men nå tror jeg at jeg skal klare å komme videre, bare jeg har lys nok. 

Jeg synes i grunnen at broderi bare blir finere og finere. Før var det noe jeg syntes var gøy å gjøre, men jeg hadde ikke så lyst til å pynte med broderier. Det har jeg nå.
Broderiet til venstre broderte jeg i fjor. Det fikk lillesøster Katja i julegave. Og så, og det er helt utrolig, etter åresvis med sakte framskritt, så ble jeg ferdig med juleduken min i vår! Jeg er så glad og fornøyd! Til høyre har jeg gjort store fremskritt med et veggbilde. Jeg har brodert det meste av det i år, men tok pause da jeg begynte på det hemmelige broderiet fra Vervaco. Jeg tror det kommer til å bli finere enn jeg forventet. I tillegg har jeg flere fine julebroderier som venter på tur. Som du sikkert skjønner så har jeg ikke tid til sånt øyetull. Det er jo så mye gøy som ligger og venter på meg. Det ordner seg til slutt, men jeg blir litt utålmodig og rastløs.

Apropos rastløs. Jeg har ikke fortalt hva jeg så tidligere i dag, som jeg ikke har sett før. Jeg sto og ventet på bussen utenfor Moss sykehus. Jeg så feil på klokken og gikk ut alt for tidlig, så jeg ble stående og fryse. Jeg hørte fuglelyder og prøvde å se hva det var. Jeg så noen kjøttmeis og tenkte ikke mer på det. Men jeg fortsatte å se (heldigvis ser jeg litt bedre på avstand igjen) og så så jeg noe annet. Noe helt nytt!
Det var en liten flokk med stjertmeis! Jeg har sett mange bilder av stjertmeis og ønsket meg å se dem i virkeligheten, og plutselig var de der! Jeg klarte å ta et uklart bilde med mobilen. Det var vel i grunnen så klart jeg så dem, men de er lette å kjenne igjen. De satt ikke i ro et øyeblikk. De hoppet hit og dit og var helt ville. Ordentlig rastløse. Og plutselig var de borte. Hvis du ikke har sett stjertmeis før, så anbefaler jeg å søke dem opp på google. De er så søte og vakre.

Jeg hadde ikke med stjertmeis på tegnelisten for jeg ville bare ha med fugler jeg har sett. Jeg endrer ikke listen, så da får stjertmeis være med en annen gang (jeg har sett stjertmeis!). I stedet valgte jeg å tegne en annen lys, rastløs fugl. En som står på tegnelisten. Jeg prøver å finne fotobevis og legge ved fotografier av fuglene når jeg kan, men jeg trodde ikke at jeg hadde tatt bilde av akkurat denne. Men mens jeg satt og så på fuglebilder i går på jakt etter blåmeis, fant jeg dette bildet fra januar. Ser du hva det er?


Jeg forventet å se en pilfink, de har jeg mange bilder av, men det stemte ikke. Jeg zoomet godt inn, og jaggu, der var det en gråsisik! Så i dag, fordi jeg var så heldig å se stjertmeis i Moss, har jeg tegnet en gråsisik.


De er kjempefine. Og voksne hanner er i tillegg litt rosa på brystet. Så fine!

Det nesten like fine bildet i bakgrunnen er fra Belle & Boo. Jeg har faktisk noen broderingsmønster med deres design på. Å, som jeg gleder meg til å brodere dem en dag!

Har du opplevd eller sett noe eventyrlig i dag?
Eventyrlig eller ikke, jeg håper dagen har vært fin og at helgen blir magisk!

Vi ses igjen i morgen!

Kommentarer