15. desember 2021

Det slo meg plutselig at det bare er en og en halv uke til med jobb og så er det julaften. Så sprøtt.

I dag var det min tur å få tegning igjen! Mens snøen forsvinner ute så har Tore Kristian tegnet den skitne Pig-Pen (Lasse Vasse) fra Knøttene som bygger snømann. 

Jeg liker Pig-Pen. Han ser alltid glad ut! Og tegningen er kjempesøt.

Nesten hver onsdag morgen drar jeg på trening. Det samme gjorde jeg i dag. Jeg var så trøtt og det var så tungt. Føttene gikk i sirup på veien hjem.


Det føles bra å røre på seg.

Men så var det julekortet som jeg fikk i posten i går. Det var nemlig ikke bare julekort i den digre konvolutten som hadde reist hit helt fra England. Den var full av sjokolade! Sjokolade etter trening, det var godt det! Det føltes bra det også.


Er ikke julekortet fint?

Det var fint ute også i dag.


Jeg tok fram kikkerten en gang, og da så jeg gulspurv og fuglen som jeg bestemte meg for å tegne i dag.
Jeg har tatt så mange bilder av denne fuglen, men de er omtrent like uklare alle sammen. De setter seg ofte på strå og vaier mens de spiser frø fra tistler. Kameraet klarer aldri å fokusere på fuglen, bare på det fine gresset.


Ser du hva det er?

Den holder til sør i landet, og jeg er heldig som får sett denne fargerike fuglen her jeg bor på Østlandet. Den var ikke så vanlig her før, men har visst blitt mye vanligere de siste tiårene.


Stillitsen har det fine navnet Goldfinch på engelsk (britisk) og er en frøspisende finkefugl som liker kulturlandskap. Den har en nydelig gulfarge på vingene som blir til et bånd av gult når den sprer vingene sine. Den er ellers lett å kjenne igjen på rødfargen i ansiktet. Etter den litt sørgmodige hauken i går, så valgte jeg å tegne en stillits som ser opp og framover.


Jeg så ut av vinduet bare en kort stund, og så 3-4 stykker høyt oppi et tre. De er veldig søte. Så for alle her i sør, la tistlene vokse og leve! Da kommer det kanskje en flokk på besøk til deg.

Jeg tok meg en liten strikkepause etter tegningen. Hvorfor ikke sy inn tråder på et vottepar til, tenkte jeg. Etter at jeg gjorde meg ferdig med en vott, så bestemte jeg meg for at det var bra. 

I morgen kveld har jeg planer, men kanskje jeg kan skryte av nok et ferdig vottepar på fredag? Det hadde vært gøy. Fine, det blir de. Lette å strikke var de også. Jeg kommer helt sikkert til å strikke sånne flere ganger. Mamma ga meg oppskrift (Holviks Rose Votter) og garn til jul i fjor. Det har tatt et år, men de blir ferdige!

Skjønner du deg på at det er julaften i neste uke?

Jeg håper du har hatt en nydelig dag! Kanskje du har vært superaktiv, eller kanskje du har hvilt. Hva slags mosjon liker du best? Del gjerne! Det er godt med inspirasjon. 

Vi ses igjen i morgen!

Kommentarer