4. desember 2021

 Det er lørdag kveld, den 4. desember. Snart skal vi se en julefilm og spise litt lørdagsgodter. Dagen har gått så fort. Jeg har ikke fått tid til halvparten av det jeg hadde lyst til å gjøre i dag. Kanskje jeg får tid i morgen?

I kalenderen i dag fikk Tore Kristian en tegning av Uncle Iroh fra Avatar the last Airbender, en av våre mange favorittserier. Uncle Iroh likte å ta seg en kopp te og hadde alltid noen visdomsord på lager.

Har du noen visdomsord eller ordtak som du liker spesielt godt?

Jeg har en minnebok fra barndommen og der har noen skrevet: La lykken gro som gresset bak do. I disse dager med do inne, så vil nok de fleste at minst mulig skal gro i nærheten av doen, inkludert meg. Men så er det sånn at dosetet vårt har hatt en sprekk. Det er litt ekkelt. Vi har vasket og sprayet, men hvem vet hva det er som har grodd nedi der. Og så, her forleden, da knakk plutselig hele setet. En del av meg tenkte "endelig" og en annen del av meg tenkte "uff så plagsomt". Det er ikke noe særlig å sette seg på et ødelagt sete og få skinka i klem. I dag gikk vi og kjøpte nytt dosete på Bauhaus.
Jeg vet ikke helt hva som skjedde. Vi sto og så på alle dosetene og så så jeg noe som glitret i øyekroken. Et dolokk med krystaller. Jeg lo litt av meg selv for å bli tiltrukket av alt som glitrer, og så tok vi med oss det glitrende dolokket hjem. Skal si deg det ble pent! Tihi.

De har mye på Bauhaus, og i disse dager har de også en egen liten juleavdeling. Der var det mye å se på
.
Jeg ble litt fascinert av de brune nissene. Jeg har perioder der jeg tiltrekkes av bestemte farger. Noen ganger er det rosa, ofte er det blå, men i disse dager er det brunt. Ingen av nissene fikk være med hjem, men ideen om en brun nisse, den har satt seg.

Brun, det er dagens fugl. Prikkete er den også, akkurat som dolokket vårt. Den piler raskt hit og dit. Jeg har sett den langs husveggene her, på leting etter mat. Jeg har ikke klart å ta bilde av den fra vinduet. Men i sommer, da jeg var på ferie nordpå, da gikk jeg og Mamma forbi en hel familie med denne fuglen. Vi så fire stykker, og på dette bildet er det mulig å se to, hvis du ser godt etter.
Ser du begge to? Og har du gjettet hva det er?
Dagens fugl er en gjerdesmett. Det er vår nest minste fugl. Og mens stjertmeisen, som jeg så i går, har veldig lang stjert, så har gjerdesmetten veldig kort stjert. Som ofte står rett opp. 
Den er alltid gøy å få øye på! Du må gjerne ha en litt rotete hage, sånn at gjerdesmetten får steder å gjemme seg. Kvisthauger er topp! Får jeg en hage en gang, så skal jeg passe på at den er full av rot og ugress. Jeg blir alle naboers drøm!

Nå skal jeg begynne å runde av. Det er på høy tid med julefilm. Forrige helg så vi A Boy Called Christmas på Netflix. Den var kjempefin og anbefales på det sterkeste.
I kveld skal vi se A Christmas Story. Jeg vet ikke om den er på noen av strømmetjenestene. Det eneste jeg vet, er at filmen står på nesten alle lister over de beste julefilmene, og jeg har ikke sett den. Ennå.
Jeg har ingen forventninger. Eller, det er ikke helt sant. Av en eller annen grunn så er jeg litt redd for at det skal bi flaut. Jeg liker ikke flaue scener. Forhåpentligvis er det bare koselig. Har du sett den? Hva synes du?

Jeg ønsker deg en kjempefin lørdagskveld. I morgen er det 2. søndag i advent. Vi ses igjen da!

Kommentarer