Et år med Julestina - Luke 9 ^_^

Det er 2. søndag i advent i dag og vi kan tenne to lys. Et for håp og et for glede. Det er 15 dager igjen til julaften. Det er godt å slappe av på søndager. Lese en bok. Drikke noe varmt. Reise i tid. Jeg er spent på hvor turen går i dag. Du er hjertelig velkommen til å være med. Maskinen venter bare på deg og om noen få linjer så er vi der.

Tror du meg om jeg sier at det bare er 232 dager igjen til jul?
Det er lørdag 5. mai. Mai! Det er helt utrolig. Det er lyst ute når vi står opp, så da ser vi ekstra godt hvor trøtte vi er. Dagen startet med kakao og Jacksepticeye, en av våre YouTube-favoritter. Været er fint, og vi har planlagt å dra på utflukt!

For niende gang så langt i år, markerer jeg og TK jula litt ekstra. Jeg tenker mye på jul ellers også. På julegaver for eksempel. Og julekort. De sier at planlegging er halve jobben. Jeg lurer på om jeg er klar for neste halvpart snart? Her er noen av juleøyeblikkene jeg har hatt siden sist.
Jeg har skrevet om julenissetegnere i et brev, jeg har gitt bort klær i en julepose og jeg har vært på besøk. Hjemmet jeg besøkte var nydelig og spennende, med mange ting å se på, sånn som disse fine juleglassene. Jeg fortalte verten om mitt juleprosjekt, og da fant hun frem en hjertekurv laget av never. Også har jeg kjøpt meg en juleplanleggingsbok med plass til tre forskjellige juler!

Mens TK hørte på pop quiz på radioen, satt jeg og fulgte med på fuglene utenfor. Nå har vi fire forskjellige typer fugler som stikker innom med ujevne mellomrom.
Grønnfink, spettmeis, blåmeis og kjøttmeis. Jeg er så spent på hvordan det blir til høsten og vinteren!

Etter popquiz ble det utflukt!
Vi dro til Drøbak. Det er så koselig i den gamle delen av byen! Gamle Drøbak, kaller de det. Målet for turen var å dra innom julehuset. I min verden bor nissen i Rovaniemi, men for noen hører nissen hjemme i Drøbak.
Julehuset viste seg å være en hyggelig julebutikk. Utvalget var ikke kjempestort, men de hadde noen søte ting. Jeg fikk møte en kjempestor bamse, og Strikkedama fikk seg nye venner. Julehuset er altså en gavebutikk med juleartikler, men de har også et eget poststempel, og jeg tenkte det kunne være gøy å få stemplet julekortene mine med det. Det blir nok først enda nærmere jul, når kortene er klare ^_^

Drøbak har også et lite akvarium og det måtte jeg jo se.
 Jeg tok på en sjøstjerne! Ser du flyndra?
Hvorfor dra til København for å se på én havfrue, når du kan dra til Drøbak og se tre? Jeg synes det er så hyggelig å utforske steder jeg sjelden besøker. Jeg så eføy som vokste på en mur, magnolia, havfruer, post sendt til julenissen, ender. Masse fint!

Og jeg shoppet litt.
Jeg kjøpte en nisse, et par ski og et par trådnisser. Jeg ble så forelsket i  den gråblå fargen. Det er ikke med på bildet, men vi tok også med oss et lite sminkespeil. Den lå i en gi-bort-eske som sto ved et gjerde.

Trådnisser er ikke så vanskelig å lage selv, fant jeg ut, så det ble dagens julepyntprosjekt.
Jeg bestemte meg for å lage en liten nissedame, og jeg ble veldig fornøyd! Så enkelt kan det gjøres. Nå har jeg lyst på et juletre med mange trådnisser! Mer miljøvennlig enn plast er det også.

Det var godt å komme hjem igjen og hvile beina. Til lunsj hadde vi spist rislunsj, noe jeg tror nissen også liker, og dagen ellers hadde vært full av nisser. Da var det naturlig å avslutte kvelden med en nissefilm.
Santa Claus Conquers the Martians, het den. En tøysete film fra 1964. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om den. Det var gøy å se den, det kan jeg si, men jeg kommer ikke til å se den igjen ^_^

Siden dette er min niende juledag og 9. desember er 2. søndag i advent, pyntet vi stuebordet med to lysende hus.
Glede og håp.

Jeg håper at vi, menneskene, blir snillere med jorden vår for hver dag som går, og jeg forsøker så godt jeg kan å glede meg over de små, fine øyeblikkene som livet er laget av. Strikkedama med julenisselue på en liten strand i begynnelsen av mai, er et sånt øyeblikk.
Er hun ikke pen i vinterkjolen sin?

Og med dette fine bildet, sluttet dagens tidsreise. Hva er dine planer for denne fine desembersøndagen? Skal du gå på stranden? Være snill? Lære mer om poststempler? Poststempler har også en historie og det er egentlig interessant, fant jeg ut. Det er alltid gøy å lære noe nytt.

Jeg ønsker deg en nydelig dag og kveld, med håp for fremtiden, gledelige øyeblikk og indre ro.

Håper vi ses igjen i morgen ^_^

Kommentarer