Et år med Julestina - Luke 6 ^_^

Hvilken dag er det i dag, hvilken dag er det i dag?
Er det torsdag?
Ja!

Det er 6. desember og det er 18 dager igjen til jul. Og i morgen er det helg. Det tror jeg blir bra. Men det viktigste er likevel hva vi velger å gjøre med dagen i dag. Dette er en god torsdag. Og en god dag for en liten reise tilbake i tid. Ferden går hele veien tilbake til 24. mars, dagen før palmesøndag, og jeg håper du har lyst til å være med!
Lillebror og Lillesøster kom til oss i går kveld. Begge hadde med julepysj. Jeg og TK disket opp med en god julefrokost. Scones, eggerøre, kakao. Vi brukte en av våre fineste mugger, med motiv fra Tove Janssons bok "Trollvinter". Den passet helt perfekt.
Jeg måtte jo bare knipse noen bilder av juleklærne våre. Jeg og Lillesøster hadde på lik pysjbukse! På de to første bildene sitter Lillesøster, Lillebror og TK i dyp konsentrasjon samtidig som de hører popquiz på radioen. Lørdag er popquiz-dag.

Etterpå gikk vi en tur.
Det er så grått og skittent og vått overalt. Jeg gleder meg til det blir mer vår.

Jeg tror Strikkedama liker alle årstider, her fra dagens gåtur ^_^

Vi tok turen innom Vestby storsenter på vei hjemover.
Vi spiste lunsj, jeg shoppet litt i skjul og Strikkedama snek seg til å prøve en eggvarmer på apoteket. Den passet riktig så bra! Kanskje den var litt stor, siden hodet hennes er litt flatt, men den kledde henne godt. Gult er en veldig fin farge, og en påskefarge attpåtil!

På kafeen hvor vi spiste lunsj, solgte de Mummikaffe med vintermotiv ^_^

Vel hjemme, ordnet vi i stand til juleverksted. Vanligvis sitter jeg og pusler litt alene, så det var stor stas for meg at alle ble med. Lillesøster sto for musikken, og hun fant noe helt fantastisk på Spotify! Jeg visste ikke at det eksisterte en gang! Jeg brukte å skynde meg hjem fra skolen for å se på Pokemon, og i alle disse årene har jeg ikke visst om dette fabelaktige albumet. Det er min nye julefavoritt! Jeg skal høre masse på det i hele desember, når vi kommer så langt ^_^

Siden det er palmesøndag i morgen, hadde jeg bestemt at vi skulle male egg. Ideen var å finne ut om man kan henge malte egg på juletreet.
Hva tror du?

Jeg valgte å bruke juleservietter og dopapir som jeg limte fast på egget. Decoupage, som teknikken heter. TK og Lillebror gikk for maling, mens Lillesøster malte og brukte papp og ståltråd.
Ble de ikke flotte? TK gikk for den klassiske julefargen grønn og glitter. Lillebror malte en juleterminator. Han er kul. Lillesøster rakk ikke å bli ferdig. Hun er også kul. TK også. Jeg kjenner bare kule folk ^_^

Utpå kvelden fant TK frem finglassene. Er det selskap, så er det selskap. Vi sprettet korken på vår fineste juledrikke, og så ble det fest!
Tidligere på dagen hadde vi sett både "Gjengen på taket" (presentert av Allram i SVT1 sin julekalender fra 2004) og "Phineas & Ferb". Kveldens store julefilm var intet mindre enn "Trading Places", en julefilmkomedie med Eddie Murphy fra 1983.
Man skulle tro at bildet med peisen er fra noens stue, men det er det ikke. Rollefiguren til Dan Akroyd er akkurat på vei ut av kontoret sitt. Jeg skulle ønske at jeg også hadde peis på kontoret mitt! Filmen var morsom. 80-tallskomedier har sin helt egen sjarm.

Det er 274 dager igjen til jul, men det ikke for tidlig til å tenke julegaver. Siden vi hadde så fint besøk i dag, hadde jeg lyst til å gi bort noen overraskelser.

Etter filmen fant jeg frem alle hemmelighetene jeg kjøpte på senteret tidligere på dagen, og la dem under juletreet. Jeg hadde kjøpt en liten ting til meg selv også. Gjett hvor overrasket jeg ble da jeg fant så fint et forkle under treet! Alle de andre ble fornøyde med sine ting også :-)

Jeg brukte en 100-lapp på hver, kanskje 120, og vi fikk så mye fint!

Det har vært en super dag!
Skål!

Og med det er tidsreisen slutt for denne gang. Ble du inspirert til å male egg? Fortell meg gjerne hvordan det gikk isåfall!

Ha en nydelig torsdag videre og så ses vi igjen i morgen ^_^


Kommentarer