Et år med Julestina - Luke 5 ^_^

Det er onsdag 5. desember og 19 dager igjen til jul. I tillegg har jeg nesten navnedag! Nesten. Stina er ikke helt det samme som Stine. På Wikipedia står det at navnedager ble innført for å være et bedre alternativ til bursdag. Har du hørt sånn? Heldigvis har det ikke slått så godt an i Norge. Eller, det hadde jo vært gøy med en bursdag nummer 2... Hvis man hadde et navn som står i almanakken. 

Tidsmaskinen min bryr seg ikke om navnedager. Du er hjertelig velkommen til å være med, samme hva du heter. I dag reiser vi tilbake til lørdag 10. mars. Dagene er lysere og sola varmer mer.
Selv om det er mars, føles det som om våren er langt unna. Og det er enda lengre til jul! Det er hele 288 dager igjen til julaften. Det er lørdag 10. mars og i dag har jeg vært på jobb!
 Som du ser, er det bar asfalt på veien, så litt vår er det kanskje. Og det er sol i sinnet og jul inne!

Grunnen til at jeg jobber på en lørdag, er fordi jeg, de fleste morgener, ser slik ut:
Fleksitid er kjekt, men det er litt kjedelig når man havner på minussiden. Nå har jeg, for å si det pent, litt mer minustid enn jeg liker, og da er det kjekt å kunne ta igjen litt tid en rolig lørdags formiddag.

Dagen startet med julemusikk, kakao og YouTube ^_^
 Vi så en ny video med Jacksepticeye. Denne gangen lagde han pepperkakehus. Kanskje jeg skulle ha laget et pepperkakehus i år?

Så gikk jeg på jobb. Jeg hadde på nisselue.
 Lua var glad for å slippe å ligge nedpakket helt til desember. Flere burde lufte nisselua si i mars.

Gjett hva jeg spiste til lunsj!
Hihi...
Det er kanskje ikke helt det samme som risgrøt, men det er ikke langt unna,

Etter noen timer med jobbing, møtte jeg TK som avtalt. Vi skulle på kafe og gå tur sammen.
 Vi gikk til Norwegian Outlet og hjem igjen. På turen så vi blant annet smeltende snømenn og kreative løsninger for meiseboller.

Før turen kom helt igang, gikk jeg innom Godset, som er en hyggelig brukthandel som ligger like ved jobben min. De hadde pyntet til påske. Tenk, det er bare to uker til palmesøndag!
 De har så koselig en bok-krok!

Jeg shoppet med meg noen bøker, og så gikk jeg og TK på kafeen de har på Norwegian Outlet.
 Vi skeiet ut med wienerbrød og kakao. Og jeg startet så vidt på årets julekort! Det er så koselig å skrive kort på kafe. Vanligvis starter jeg ikke før i november, og så ender det med at jeg ikke rekker det helt likevel. I år starter jeg tidlig, så får vi se om det er tidlig nok ^_^

Se på denne søte karen!
 Han møtte vi på Outlet'n, og så ble han med hjem!

På veien hjemover gikk vi innom en kjempekjekk butikk som heter Holdbart. De selger varer som er best før, men ikke dårlig etter, til rimelige priser. Med andre ord, varer som har kort holdbarhet. Hva de har varierer fra uke til uke. Jeg synes det er et veldig kjekt konsept.

Dette var første turen min innom i år, og tenk så glad Julestina ble da hun så julelageret deres!
 Jeg har ikke smakt Romas julebrus, ennå, men ble helt forelsket i designet. Dette må være Darling Clementine, tenkte jeg, for det ligner på deres stil, og det var det! Akkurat nå har de veldig abstrakte motiver på tingene de selger på nettsiden. Jeg synes ikke de kjempeabstrakte motivene deres er så fine, men når de lager sånne ting som på flaskene her, da elsker jeg det de gjør.

Jeg kjøpte en flaske med Romas brune julebrus. Men ikke nok med det, TK fant et julekupp til meg!
 På Holdbart solgte de denne flotte pepperkakeboken til 10 kroner! Jeg skal lage pepperkakehus i år!

Her er det jeg kjøpte på Godset.
Jeg trodde ikke jeg hadde kjøpt noe som hadde med jul å gjøre, men så åpnet jeg eventyrsamlingen jeg kjøpte, og der var historien om Nøtteknekkeren, med et stort og fint julebilde.

Til middagen så vi på kortfilmen "Olafs frosne eventyr".
Jeg ville kanskje ha kalt den for "Frost: Olafs juleeventyr", men det spiller ingen rolle. Den var faktisk veldig søt. Siden prinsessene ikke har feiret ordentlig jul sammen før, ville Olaf hjelpe dem med å finne gode juletradisjoner. Jeg likte den biten veldig godt, da han gikk fra hus til hus og spurte folk hva deres tradisjon var. Jeg lurer på hva jeg ville ha svart. Juleblogging? Og noe av det som er så fint, som også kommer frem i denne julespesialen, er at man alltids har muligheten til å starte en helt ny tradisjon!

Jeg synes adventskalender er en fin tradisjon.
 I dag hengte jeg opp julepynt nummer 5, en julekule av garn. Kanskje vi kan kalle det en pom-pomjuletrekule, eller julegarndusk, eller dusk-kule? Jeg synes den ble søt. Også var den lett og morsom å lage. Det minte meg om formingstimene på barneskolen.

Kveldens julefilm var Tjuvarnas Jul; Trollkarlens Dotter.
 Filmen er svensk og er fortsettelsen av SV1s julekalender "Tjuvarnas jul" som gikk på svensk tv i 2011. Helt uvirkelig at det er så lenge siden. Jeg ser ofte på svensk julekalender, spesielt når NRK viser repriser ^_^ Jeg og TK hadde ikke sett filmen før, så det var et koselig gjensyn. Vi så den på Netflix.

Det har vært en koselig juledag, og om to uker skal jeg feire jul igjen. Da tror jeg at jeg får besøk, og det gleder jeg meg til. Jeg har allerede bestemt hvilken julefilm vi skal se.
Det var dagens reise, og nå er det onsdag igjen. Det ser ut som om tidsmaskinen har en forkjærlighet for helgedager, men det gjør ikke noe. Om noen dager er det lørdag på ordentlig! Da kan vi skeie ut med litt marsipan, eller kanskje med wienerbrød på en kafe?

Jeg ønsker deg en hyggelig og fin desemberonsdag!

^_^

PS: Hva er din favorittjuletradisjon? Er det "rolling the lefse", som de sa så fint på engelsk i julefilmen om Olaf? I så fall kommer jeg gjerne på besøk, for jeg elsker lefse!

Kommentarer