Et år med Julestina - Luke 19 ^_^

I dag er det onsdag 19. desember, og det er 5 dager igjen til julaften. Selv med alle gode intensjoner om å gjøre alt ferdig i god tid, så er det alltid noe som gjenstår og som det plutselig haster med. Og det er greit. Det er lov å bli litt stressa i dagene rett før jul. Det er helt greit. Det er ikke mulig å ha det like koselig hele tiden. Hvis du stresser i dag, så håper jeg at du også får litt tid til å puste og kose deg. Det vet jeg at jeg skal gjøre. Puste og reise med tidsmaskinen min. Jeg håper at du blir med i dag også! Vi er nesten framme allerede ^_^

***

Nå begynner julen å komme inn i butikkene. Bladhyllene er fulle av julemagasin, og for de som vil ha julebrus så er det fritt fram. Det er muligens fordi jeg har feiret jul hele året at jeg ikke irriterer meg over for tidlig jul. Tvert imot, jeg er kjempeglad! Det er i hvert fall ikke noe å irritere seg over. Det er jo bare å la være å kjøpe hvis man ikke har lyst på. Og jeg er ikke redd for å bli lei av jula før den har begynt ^_^

I dag er det søndag 14. oktober og det er 70 dager igjen til jul. I fryseren har vi en pakke med julebrus-is. Den gleder jeg meg til å smake! I går var jeg, TK og Lillesøster i bursdag, og i dag er det jul. Til frokost nøt vi varme rundstykker med honning og ost. Og vi hadde gjensyn med en barnetv-film både jeg og Lillesøster husker fra 90-tallet.
Det vi ikke husket, var hvor politisk ukorrekt den er! Det var i grunn veldig morsomt, med flere "sa han virkelig det jeg hørte nå"-øyeblikk. Filmen er dansk, ligger ute på Viaplay og heter "Fuglekrigen i Kanøfleskogen". Dette så vi på som barn!

I løpet av dagen ble det litt julepyntlaging, og først ut var dorullpynten jeg egentlig skulle lage for et par uker siden. Jeg brukte dorull, en tråd, litt lim og en rød papirblomst jeg hadde liggende.
Julepynt nummer 18, ble en suksess, synes jeg. Større enn forventet, men det var fordi jeg ikke klarte å forestille meg størrelsen på en dorull.

Så gikk vi på kafe. På the Coffe Shop. Jeg har kanskje nevnt det før, men den ene eieren er australsk, så det er noen hint til det australske livet spredt rundt i lokalet. Jeg likte skiltet som sier at jeg kan slappe av fordi jeg er på stranden ^_^
Her er det altså høst og snart vinter, mens det nærmer seg sommer i Australia. Jeg er fremdeles nysgjerrig på den australske julen, men jeg kan ikke se for meg at jeg drar dit og feirer jul noen gang. Det hadde vært morsomt å dra dit da!

Vi gikk en fin tur i høstværet, med høstfarger overalt.
Vi gikk litt inn i skogen for å se etter kongler til dagens julepynt. Lillesøster lagde en konglekreasjon til meg.
På veien fant vi også en knust julebrusflaske og rett ved siden av en haug med plastdyr som brukes til å smykkelaging. Jeg tok med plastdyrene hjem. Finneren er vinneren? Jeg vet ikke. Jeg håper at den som mistet dem ikke ble lei seg. Eller, nei, det motsatte. Jeg håper de ble litt lei seg. Jeg blir alltid lei meg når jeg mister noe, fordi jeg er glad i tingene mine.

Jeg tok også med meg mange kongler, som TK og Lillesøster fant til meg. De var så åpne og fine.
Men etter at jeg vasket dem, så lukket de seg. Da kunne jeg jo ikke bruke dem som jeg hadde tenkt! Over til plan B.
Dagens julepynt ble laget av en tannpirker, plastdyr funnet på gaten, filtkuler og tråd. Jeg hadde ingen plan, den bare ble sånn. Det er gøy med tilfeldigheter også. Jeg synes den ble søt jeg, med kjærestesjiraffer. Kanskje jeg skulle ha laget en minimisteltein og hengt over dem?

Til kvelds ble det hjemmelaget pizza.
Og vi bestemte oss for å se en norsk julefilm, nemlig Snekker Andersen og Julenissen, som hadde premiere i 2016. Ingen av oss hadde sett den ennå.
Den hadde noen fine scener, men den kunne ha vært så mye bedre. Ingen av oss skjønte hvorfor kona til Snekker Andersen måtte være så sur. Jeg likte aller best tegningene helt i begynnelsen av filmen.

Strikkedama sier ikke så mye, men hun er veldig klok. Smil til verden, og verden smiler tilbake, heter det. Det er sant som det er sagt.
Jeg lurer på om hun også visste at det er i dag primstaven snus. I dag gikk vi over til vintersiden av primstaven. Det er bare å finne frem votter og luer.

Vi glemte forresten å smake på julebrus-isen.

***

Så kom vi tilbake til hverdagen igjen. Julehverdagen. Altså er den litt mer magisk enn en vanlig hverdag. Har du smakt den julebrus-isen, forresten? Enn andre julematprodukter? Kanskje jeg skal prøve noe nytt og spennende i dag.

Jeg håper du har en fin dag og at du koser deg!

^_^

Kommentarer