Et år med Julestina - Luke 21 ^_^

Så kom reisedagen min! Det er fredag 21. desember, og i dag reiser jeg nordover til familien. Jeg gleder meg! Jeg har pakket ned min 10-kroners pepperkakebok og er spent på om vi blir å bruke den. Jeg gleder meg også til å legge ferdig puslespillet som vi begynte på sist gang jeg var hjemme. Men aller først vil jeg se hvor tidsmaskinen tar oss i dag. Den hoster og harker litt og klarer ikke å reise så langt lenger, men det gjør ikke noe. Det er fortsatt forholdsvis trygt å bli med. Tror jeg...

* * *

Hei! Det er under en måned igjen til desember! Det er lørdag 10. november i dag, og bare 44 dager igjen til julaften. Nå er det mange fler enn meg som har begynt å forberede seg til jul.
Til frokost spiste vi polarbrød i juleversjon og så på Draw with Jazza på YouTube. Vi fant en julevideo der han skulle lage et bilde ved hjelp av viskelær. Han er så blid og hyggelig. Han hadde et motorisert viskelær. Jeg visste ikke en gang at det fantes, men selvfølgelig gjør det det. Jeg synes han klarte å lage et fint vinterbilde. Det er litt vanskelig å se at det er nissen og reinsdyrene hans som farer over himmelen, men det er det ^_^

I går gikk vi forbi et julepyntet hus. Jeg tror det huset alltid er litt julepyntet, men nå hadde det kommet opp ekstra lys. Det er koselig med lys i vintermørket.
Jeg har ikke brukt å ha lys ute, men det hadde vært litt hyggelig. Vi får se hva det blir til.

Så langt er november ganske våt og grå. Men det er vel sånn november skal være. Inne er det lyst og hyggelig.
Målet for dagen var å sjekke ut julevarene til Godset, den lokale bruktbutikken ved togstasjonen. Jeg var der forrige helg, da var det salg, og jeg fikk vite at på mandag skulle butikken være klar til jul. Kanskje jeg finner noen julegaver?
De hadde mye fint og masse juelstemning. Sist jeg var her kjøpte jeg duker. Det gjorde jeg i dag også.
Jeg kjøpte meg en syltynn løper til den ene bokhyllen min og to duker som jeg syntes hadde fint trykk. Jeg ble litt forelsket i den brune juleduken. Jeg kjøpte også en gardin. Det er den med de dansende nissene på øverst til høyre. Jeg liker gamle ting.

Jeg kjøpte også et par bøker. Og jammen var det ikke littegranne jul i alle sammen. Bare se på det nydelige bildet der Marikken og Lisabeth ser det ferdigpyntede treet. Det er så koselig!
Marikken kjenner jeg best fra tv-serien og jeg tenkte det kunne være koselig å lese boken. Froskeslottet leste jeg da jeg gikk på barneskolen. Jeg husker at klassen min lagde en plakat med tegninger fra bøker vi hadde lest, og at den hang i trappeoppgangen til biblioteket. Jeg hadde tegnet fra Froskeslottet. Jeg husker at jeg hadde tegnet salamandere. Jeg kan ikke huske at det var med en nisse i boken... Og så er det Pelle Svanslös. Han kjenner jeg bare fra svensk barne-tv. Så vidt. Men nok til at jeg er nysgjerrig på boken.

Jeg fant tips til dagens julepynt på internett. Jeg har samlet ispinner hele sommeren. Det ble en ganske stor samling. Det er på tide den brukes.
Med litt maling, glitter, papp, tøy og knapper, ble ispinnen en riktig så fin snømann!

Vi gikk en tur innom senteret også, og der kjøpte TK en julepynt på Clas Ohlson. Jeg kjøpte meg en diadem.
Jeg måtte legge ved et bilde av julebroderiet som kom i posten her om dagen også. Jeg får ikke brodert på den i år, men den kommer til å bli fin! Kanskje like fin som juleskjorten TK har på?

Vi avsluttet kvelden med en koselig tegnefilm.
 Den var kjempesøt. Julenissen må finne seg en lærling, men har ikke lyst, for han vil ikke pensjonere seg. Nicholas bor på barnehjem og har et godt hjerte. Han er den perfekte lærling.

For litt over en uke siden lagde jeg meg en ny Instagram-profil, dedikert til jul. Jeg hadde tenkt å vente med det, men jeg klarte ikke å la være. Foreløpig er det ganske gøy å samle juleminner. Du finner den hvis du søker etter @juledager ^_^

Strikkedama er klar for jul, og endelig er det luevær også!
Vi gleder oss til desember.

* * *

Det var det jeg sa! Tidsmaskinen er helt trygg! Vi kom oss både dit og vel hjem igjen. Jeg skal ut og reise med flymaskin. Det blir koselig å komme hjem. Det blir koselig med juleferie! Ikke minst. Er det flere som starter ferien sin i dag? Nå er det bare 3 dager igjen til julaften.

Jeg ønsker deg en nydelig fredag og håper vi ses igjen i morgen ^_^

Kommentarer