Et år med Julestina - Luke 16 ^_^

I dag er det 16. desember og 3. søndag i advent, og det er bare 8 dager til julaften! Går det bra? Kjenner du at julefreden har begynt å senke seg? Eller kanskje du endelig føler deg klar til å brette opp ermene? Uansett, så håper jeg du har en hyggelig og fredfylt søndag. Eller en fartsfull søndag, hvis det er det du helst vil ha. Jeg liker ro og fred. Og tidsmaskiner! Hvis du har lyst til å være med meg på en liten julereise, så står tidsmaskinen klar. Turen er cirka 2 linjeskift og 3 asterisker lang. Før man vet ordet av det, så er man der!

***

Jeg tror jeg har slått personlig årsrekord i kakaodrikking. Og det før året er omme! Det er helt utrolig at det er september allerede.
Solen skinner inn gjennom vinduet, julepysjen er på og det lukter kakao. Det er søndag 2. september og 112 dager igjen til jul. På gulvet, blant rotet, ligger noe som kanskje blir en julegave. Jeg vet ikke. Det trenger jo ikke være ferdig til jul i år. Det kommer en jul neste år også ^_^

Ute har vi begynt å se de første tegnene til høst.
Inne ser vi de første tegnene til jul.
Både nissen og ekornene ble kjøpt da vi var på Tivoli i København. Jeg synes de er kjempesøte sammen.

I går var jeg og TK på spillkveld hjemme hos en søt pusekatt. Matmor hadde hyller fulle av bøker og garn. Hun hadde blant annet flere kjempefine bøker om Pippi Langstrømpe. Jeg tok et bilde av en illustrasjon, der Pippi løfter en hai etter halen. Hun er tøff.
I den ene garnhyllen, hadde hun et kjempefint, granformet nøste. Jeg kaller det nøste av ren uvitenhet. Jeg vet ikke helt hva det kalles når det er garn, men egentlig ikke et nøste. Vet du? Jeg tror ikke hun la merke til det i går, men jeg så noe gult restegarn, som jeg la på toppen av juletregarnet. Ble det ikke fint?

Det var en veldig hyggelig kveld, med morsomme brettspill. Jeg vant! Det var kanskje derfor det var så hyggelig? En av de andre som egentlig skulle komme, meldte avbud fordi hun skulle spise ribbe med søstrene sine. Å starte september med ribbe, det er slettest ikke verst

Noen spiser ribbe, og mange spiser fårikål. Det er tida for det nå. I dag var vi så heldige å bli bedt på middag hos svigerforeldrene mine.
Fårikål og trollkrem. Det er høstmat det! Det smakte kjempegodt. Jeg er ingen matlager selv, så jeg føler meg veldig heldig som kjenner folk som ikke bare er flinke til å lage mat, men som kan finne på å invitere oss på middagsbesøk også ^_^

Forrige helg var det loppemarked.
De solgte mye forskjellig. De hadde til og med et bord med julesaker. Jeg kjøpte meg en bok om Teskjekjerringa. Historien om Teskjekjerringa på julehandel er veldig fin, men i denne boka drar hun på camping. Jeg er spent på hvordan det går! Og tenk, min snille nabo ga meg en gave! Det var kjempekoselig. Det fikk meg til å tenke på giverglede og julegaver. Jeg gleder meg ^_^

Jeg husker ikke om det var til jul i fjor eller jula før der, at jeg fikk en kjempestor pose med knapper hos min lillesøster. Den posen kom til god nytte i dag. Billigkjeden TGR, eller Flying Tigers of Denmark, har tidligere solgt små pakker med knapper som skulle settes sammen til å bli et juletre. Den ideen stjal jeg i dag.
En av de morsommeste tingene med å være Julestina, er å lage julepynt. Jeg hadde ikke røde og grønne knapper som passet perfekt sammen, som treet fra TGR, men jeg fant knapper i forskjellig størrelser, og jeg synes det ble et kjempefint tre. Jeg hadde til og med noen stjerneknapper som ble helt perfekte i toppen av knappetreet.

På fredag var det min tur til å ha fredagskaffen på jobb, og av en eller annen grunn hadde jeg så lyst til å bake! Min ene kollega foreslå ostekake, så da ble det det. Å spise ostekakerester og se julefilm på søndagskvelden, det er luksus det!
Vi valgte å se Fred Claus, en film om broren til Julenissen. Jeg har sett deler av den før, men aldri hele filmen. Jeg synes den var søt. Kanskje litt for tøysete her og der, men alt i alt er den fin.

Dette er den sekstende juledagen så langt i år, og hvis vi later som om det er desember, så er det faktisk advent i dag.
Det er litt mørkere om kvelden allerede, og koselig å tenne lys. Tre huslykter ble tent i dag, et for glede, et for håp og et for lengsel.

Jeg lurer på om det er noe Strikkedama lengter etter?
Jeg tror det er sunt å lengte litt. Jeg lengter etter høstferie ^_^

***

Og der var vi tilbake igjen. I desember. Høstferien er over for lengst, men det er snart juleferie! Er det noe du lengter etter? Jeg synes at Inger Hagerup har så fine dikt. Det er nok adventsdiktet jeg har lest flest ganger. Kanskje dette blir en poesisøndag? Det høres deilig ut. Nå vil jeg gjerne sitte og lese dikt, mens tre lys blafrer på adventsstaken, for lengsel, håp og glede.

Jeg ønsker deg en kjempefin søndag ^_^

Kommentarer