Et år med Julestina - Luke 3 ^_^

Så kom hverdagen. Det er mandag 3. desember og 21 dager igjen til julaften. Vi har god tid. Tid til å puste, tid til å smile, tid til å ta livet med ro. I hele desember har vi tid, og den kan vi bruke akkurat som vi selv vil! Vi kan for eksempel reise i den. Helt frem til julaften kan du bli med meg til fortiden for å se hva Julestina har holdt på med i året som har gått. I dag går turen til 10. februar og det er hele 314 dager igjen til jul.

Tenk at det er 10. februar allerede! Det er fortsatt vinter, men dagene er lysere og sola nærmere. Jeg har gjort mange hyggelige ting så langt i år, som å besøke søsteren min og å se "Snøkvit" på teateret, jeg har begynt å mate fuglene i nabolaget og jeg har gått en liten tur hver dag. Her om dagen fikk jeg en pakke i posten, bestilt fra det store utland. Den inneholdt to kjempefine julekort og to forskjellige sett med klistermerker.
 
 Er ikke det øverste settet med klistermerker fine? Selgeren, Boots Paper, kaller dem "slow living"-klistermerker. Røde sokker, nybakt brød, votter, levende lys, honning, godstolen, strikketøyet... Det ser så koselig ut! Sånn vil jeg at livet mitt skal være. Jeg ønsker å leve sakte med god samvittighet. Hva det å leve sakte egentlig er, det vet jeg ikke helt ennå. For noen er det å kutte ut sosiale medier, for andre er det kanskje å være mye ute i naturen. Jeg liker pannekaker, strikketøy og bøker, og det er det jeg har kost meg med i dag.

Jeg og TK spiste pannekaker med nutella til frokost, mens vi så på en julemusikkliste på Youtube. Det var koselig. Og så godt! Det er ikke ofte vi spiser pannekaker og det er enda sjeldnere vi har sjokoladepålegg. TK har vært syk og er fortsatt pjusk, men frisk nok til å holde meg med selskap. Det er fint ^_^

Han følte seg ikke i god nok form til å gå tur, så i dag gikk jeg en tur alene.

Det var ganske glatt her og der, men fint likevel. Jeg gikk forbi et hus med juletre og julenek! Det er flere enn meg som synes det er hyggelig med jul i februar ^_^

Etter gåturen dusjet jeg, og tok på meg pysjbukse og helt nye sokker. Jeg elsker nye sokker. Og de er røde.

Det skal så lite til for å lage god julestemning! I dag skulle det ikke mer til enn en dæsj med rødt. Dagen min har vært full av røde stemningselementer. Røde sokker, røde servietter, rødt strikketøy og rødt bånd på den forsinkede julegaven jeg fikk for to uker siden. Jeg ble så glad! Hun jeg fikk den av har laget den helt selv!

Jeg har veldig lyst til å strikke for tiden. Jeg kjøpte meg litt nytt garn på salg. Grønt garn. De ender nok opp som et sjal eller to, tenker jeg. Men før jeg kommer så langt, må jeg fullføre andre strikkeprosjekter.

Jeg har gitt meg selv lov til å starte på nye småprosjekter, men kun hvis det er klær til Strikkedama, tøydukken min. I dag har jeg strikket ferdig en nisselue til henne og begynt på en poncho.

Mens jeg strikket på ponchoen, så leste TK for meg.

 Jeg ga han boken "Ernest & Celestine, Merry Christmas" i julegave, og siden jeg ikke hadde lest den ennå, ba jeg TK lese for meg mens jeg strikket. Det gjorde han gjerne. Vi leser ofte for hverandre, men mest romaner. Det var veldig koselig å lese en billedbok. Det gikk så fort, og det var moro å se på bildene sammen. Jeg må bare dele noen sider fra boken, og jeg håper du ser på dem. Ernest har lovet Celestine en julefest, men han er bekymret for de har ikke så mye penger. Celestine er veldig løsningsorientert og hun vet råd. Det var så inspirerende å lese! Å gi bort tegninger i gave, er en kjempefin og omtenksom julepresang. Sånn vil jeg at min jul skal være ^_^

I morgen er det forresten fastelavn og i dag solgte sanitetskvinnene fastelavnsris til inntekt for tiltak i lokalmiljøet. Jeg fikk ikke kjøpt ris i år, så jeg fant frem det jeg kjøpte i fjor. Det fikk meg til å tenke på påskepynt og julepynt. Jeg kan ikke huske å ha sett et juletre dekorert med fjær. Det ble utgangspunktet for dagens hjemmelagde julepynt.

Jeg fant frem fjær og ståltråd og etterhvert også perler. Julepynten ble liksom til underveis. Og plutselig hadde jeg laget noe jeg aldri har laget før.

Nå henger det tre juledekorasjoner på treet. Jeg er kjempefornøyd med alle tre.

Før jeg lagde dagens julepynt, satt jeg i julekroken og kikket litt i en annen billedbok vi har. Den heter "Ett år med nissen", og er boken som ga meg ideen til årets juleblogg. Akkurat som oss, har nissen hverdager den må forholde seg til.
Sånn ser det ut der nissen bor. Han bor i skogen sammen med kona og barna sine. På vinteren tar de livet med ro. Barna leker i snøen mens dyrevennene deres passer på. Nissefar hviler og hjelper dyrene når det trengs. Nissemor baker. Jeg mistenker at nissefar jobber litt med å forberede årets jul, men det står det ikke noe om. Det er jo favoritthobbyen hans tross alt, å dra inn til landsbyen og dele ut juleoverraskelser på julaften. Det ser ut som om nissen kan kunsten å leve sakte.

 Nå har det blitt kveld, og jeg og TK skal se julefilm. Sist gang foreslo jeg at TK kunne få velge julefilm neste gang, og sånn ble det. I kveld står "Batman Returns" på programmet.

 Jeg gleder meg!

Hvis du ikke er så gira på film akkurat nå, så kan jeg kanskje friste med en liten julenøtt?
Omtrent det første som møtte meg da jeg våknet i dag, var denne testen som en kollega hadde sendt til meg på Messenger. "Så morsomt", tenkte jeg, "med julenøtter denne fine juledagen i februar". Jeg fant etterhvert ut at jeg bare er sånn passe klok, men nå har jeg lært meg noen nye triks og er forhåpentligvis smartere neste gang. Selv om jeg kan løsningen nå, så er det ikke sikkert jeg kan svaret den 3. desember. Jeg tror vi må ta turen tilbake til 3. desember og finne det ut!
Takk for turen tilbake til 10. februar. Jeg håper du blir med på neste tidsreise også ^_^
Ha en nydelig desemberuke!

Kommentarer