Et år med Julestina - Luke 1 ^_^

Jeg vil gjerne ønske alle lesere velkommen til årets julekalender i bloggen min!
I dag er det 1. desember og 23 dager til jul, men det er også 13. januar og 342 dager igjen til jul og jeg har pyntet meg med julenattkjole og julebutton.
De som leste det forrige blogginnlegget mitt vet allerede hva som er tema for årets juleblogg, men det skader ikke å fortelle det en gang til. Akkurat som julenissen, har jeg tenkt å bruke hele 2018 på å forberede meg til jul, og dette året har jeg tenkt å dele med dere. Temaet er "Et år med Julestina". Det blir som å reise i tid. Når dette skrives, er det 13. januar og det er ikke lenge siden jul 2017. Når dette blir delt på bloggen, er det 1. desember.

 Det er så spennende! Et helt år med jul! Jeg må innrømme at jeg tenker knapt på noe annet. Tidligere i dag kjøpte jeg julekort på nettet. Og husk, det er fortsatt 342 dager igjen til julaften.

I dag, 13. januar, har jeg gjort noe jeg aldri har gjort før, og det er å rydde ut jula og pynte til jul på en og samme dag.
 Den stakkars julestjerna mi har stått på stuebordet i flere dager og fortalt meg at julen 2017 er over for denne gang.

Jeg har vokst opp med å rydde ut julen trettende dag jul, men i år ble det tjuende dag jul, som også mange praktiserer. Det var det som passet best. Etter tradisjonen skal julen feies ut, gjerne symbolsk med feiekost. Jeg brukte ikke feiekost, men julen forsvant likevel.
Treet ble avpyntet og fjernet, gulvet er uvasket og vi har ikke "børi" ved. Det er nok litt for tidlig å synge "Julekveldsvisa".

Det vi har gjort er å sette ut fuglemat!
Det er ikke et julenek riktignok, men en julegave, og endelig er den på plass! Det er fortsatt vinter, og fuglene trenger mat selv om det ikke er desember. Fuglene har ikke oppdaget maten ennå, men jeg håper de dukker opp etterhvert. Det er så koselig. Jeg ser dem i buskene, kjøttmeisene og dompapene.

Samtidig som den gamle julen ble jaget ut, startet forberedelsene til neste.
Jeg har brodert på den samme juleduken i noen år nå. Tror dere at dette er året den blir ferdig?

For å kunne forberede meg ordentlig til jul, tenkte jeg at det kunne være lurt å ha et juleverksted.
 Hobbyrommet, også kalt roterommet, bærer fortsatt preg av desemberstresset 2017 (joda, det var rotete før desember startet, jeg innrømmer det), men med litt fiksing her og der, er jeg sikker på at dette kommer til å bli et fantastisk julerom.
Skrivebordet er fortsatt overfylt, men julekroken er klar. Så snart juletreet var ryddet bort, ble julekroken ryddet inn. Jeg gleder meg til å sitte ved skrivebordet og skrive julekort samtidig som jeg har utsikt til denne fine stemningskroken.

De siste årene har jeg brukt å vise frem adventskalenderene til meg og TK i bloggen. Jeg synes at det å ha en kalender er en koselig måte å telle ned til julaften på. I år følger jeg en annen tidsregning, men det betyr ikke at jeg ikke kan ha en slags adventskalender, eller julekalender. På den røde minikommoden ved sengen, står et lite juletre. I løpet av året skal 24 hjemmelagde ting henges på treet.
 Først ut er en strikket julekule etter oppskrift fra boken Julekuler av Arne & Carlos. Jeg strikket den antakeligvis i 2014, eller tidlig 2015, men jeg fylte den med innmat i forrige uke. Det hadde den ventet lenge på!
 Jeg er spent på hva neste ting på treet blir...

Det er så utrolig artig å feire jul i januar!
 Jeg har som sagt pyntet meg med julenattkjole og da vi dekket på til lørdagstacoen, fant vi frem vårt fineste juleservice. TK fant frem en av våre fineste juleskåler til salaten.
 TK har pyntet seg med julepysj, og til lørdagsgodt blir det julemarsipan! Vi har en eske Nidar marsipan i tynne skiver (de er så gode!) som nok skal holde til flere av årets julekvelder.
Ingen julekveld uten julefilm. Jeg er veldig glad i Joseph Gordon-Levitt og har lyst til å se The Night Before. Se så fine julegensere de har! Jeg ønsker meg en fin julegenser jeg også ^_^

Jeg bruker alltid å drømme om hvordan det kommende året skal bli, tidlig i januar. Det er umulig å vite på forhånd. Det kommer alltid noen overraskelser underveis. Men jeg vet at dagen i dag er bra, og jeg håper at 1. desember er minst like bra.
Kanskje har jeg besøk av dompaper på fuglebrettet?

Er du fornøyd med 2018 så langt? Har året vært det du håpte det skulle bli? Gleder du deg til jul?

Husk at det er du selv som bestemmer hvordan julen skal være!
Nyt de små og store øyeblikkene. Nekt stresset å komme inn.

Med disse visdomsordene avslutter jeg dagens blogginnlegg. 

Vi sees igjen i morgen ^_^

Kommentarer