Et år med Julestina - Luke 8 ^_^

Det er lørdag 8. desember, og 16 dager igjen til julaften. Har du noen planer for dagen? Kanskje du skal bake? Gå på ski? Høre på musikk? Jeg er ingen morgenfugl, men jeg prøver å stå opp ganske tidlig i helgene også, for å få mest mulig ut av dagen. Om du har et ledig øyeblikk, er du hjertelig velkommen til å være med på tidsreise i dag også. Tidsmaskinen er på, og starter med det samme du er klar ^_^

Du ble med? Så flott! Nå er vi fremme.
 
 Tenk at det er bare 246 dager igjen til julaften! Vi er nesten ferdig med en tredjedel av året allerede! Det er lørdag 21. april. Jeg har akkurat kjøpt meg en bok som heter "Q&A a Day". Det er en femårsdagbok med et spørsmål for hver dag. I dag spør boken om hva jeg har lyst til å svare når noen spør om hva jeg gjør. Hm... Det er et godt spørsmål. Kanskje at jeg sprer julens glade budskap? Det er i hvert fall det Julestina svarer! Hva ville du ha svart?

Formiddagen startet som vanlig med pop quiz på radioen. TK konkurrerer med kameraten OP via Messenger, og koser seg med te. Når skal jeg lære meg å like te?
 Ute skinner solen, fuglene kvitrer og blomstene gror. Det er vel ikke akkurat det vi forbinder med jul i den nordlige delen av verden, med mindre vi ser for oss at solen er et brennende stearinlys, fuglene er dompapper og blomstene er julestjerner, men hvorfor ikke? Det er mange steder i verden som har sommerlig jul.

Jeg valgte å lage litt julestemning på verandaen.
 TV-nissen fikk lov til å komme en tur ut og jeg hadde med et rødt pledd og litt hobbysaker. Jeg tegnet og skrev ferdig et julekort mens TK leste tegneserie.

Selv om vi er i slutten av april, har jeg sett noen juleglimt denne uken også. På den ene veggen til utstillingscontaineren i Vestby sentrum, hang det juledekorasjoner, og utenfor den nedlagte barneskolen fant jeg en fin julekopp!
 Å perle julepynt er en kjempeide! Det må jeg gjøre. Jeg kjenner en perleekspert (mine ord) og kanskje jeg skal høre om hun vil ha en perledag med meg?

Jeg hadde egentlig bare lyst til å se i julehobbyboken og tegne kort hele dagen, men TK fikk overbevist meg om å gå en tur. En gåtur hver dag, det er målet.
 Det er lite snø å se for tiden. Da vi gikk nedover her, fant vi hvitveis! Jeg ble så glad!
 Litt is ble det også ^_^

I tillegg til å skrive julekort, lagde jeg dagens juledekorasjon mens jeg satt ute.
 På det første bildet kan du se Q&A-boken min! Jeg var i tegnemodus, og tegnet en "julekule" med motiv fra hverdagen. Hva synes jeg er koselig i desember? Å drikke kakao fra julekopp. Hva er enda koseligere? At det er TK som har laget kakaoen. Jeg synes den ble veldig søt, fin og personlig. Jeg kan godt tenke meg å henge flere slike på treet med bilder fra julehverdagen min.

I går fikk jeg et broderingsmønster tilsendt på e-post. Jeg har kjøpt en broderingspakke der vi får mønsteret gradvis. Secret Stich Along, kaller de det. Jeg får en liten del av mønsteret hver fredag i noen uker fremover.
 Jeg tenkte jeg skulle starte på det nye broderiet, men istedet, siden det er julelørdag, broderte jeg litt på juleduken istedet. Det er fortsatt langt igjen, men jeg er over halvveis med disse hjertene. Gleder meg til neste detalj! Jeg er litt usikker på om jeg skal brodere alt det røde først, før jeg begynner på en ny farge... Jeg skal også brodere detaljer i svart og hvitt. Håper jeg kan vise frem litt større fremskritt snart ^_^

Det ble litt jule-TV i dag også. Vi så "StoryBots Christmas" til frokosten og Bad Santa til kvelds. Jeg hadde ikke sett Bad Santa før! Det var moro. Glad jeg har fått sett den.
 Det var koselig med Storybots også, selv om jeg ikke kjenner karakterene fra før. Kortfilmen handlet om julegaver og julegaver er noe av det beste jeg vet! Det var en veldig søt episode.

Jul er så koselig! Jeg må jo bare dele et av hvitveisbildene jeg tok på dagens gåtur! Strikkedama er så fin i den røde nisseluen og hvitveisen er vakker og hvit som snø. Får du julestemning?
Jeg får litt stemning. En viktig del av julen for meg, er glede, og dette bildet gjør meg glad ^_^

Og med disse ordene i april, reiser vi tilbake til vår egen tid igjen. Jeg fikk lyst på is. Kanskje jeg skal spise is i dag. Det er jo lørdag!

Jeg ønsker deg en kjempefin desemberlørdag krydret med fine juleøyeblikk!
Håper å se deg igjen i morgen.

^_^

Kommentarer