Et år med Julestina - Luke 12 ^_^

Nå er vi halvveis til julaften! Hva er dagens planer? Skal du bake lussekatter til i morgen? Jeg baker sjelden til jul (det lar jeg Mamma ta seg av), men jeg liker å lage lussekatter. Jeg er veldig glad i hvetebakst. Det lukter så godt. Det spørs om jeg ikke må bake i dag, for å få litt juleduft inn i hus. Vi får se. Det er onsdag 12. desember og det er 12 dager igjen til julaften. Dette er en dag med mange muligheter, og nå har du muligheten til å bli med på en tidsreise. Reisen tar et par linjer og tre stjerner og er helt ufarlig. Nå reiser vi!

* * *

Det er lørdag! Igjen. Av og til lurer jeg på hva jeg skulle ha gjort uten lørdager. I dag er det til og med en julelørdag. Det er 16. juni og 190 dager igjen til jul! Vi er snart halvveis til julaften. Og ingenting er klart! Ikke en gang dagens planer!
Jeg er glad i planer, men etter å ha stått og klådd meg i hodebunnen en stund, skjønte jeg at dagens plan var å ikke ha en plan.

 Vi startet som vanlig med julefrokost og dekket på stuebordet med våre fineste julekopper og skåler (siden vi ikke har så mange juleasjetter).
Vi dekket på til tre, for Lillebror er på besøk! Han skulle egentlig reise i går, men bestemte seg for å bli over helgen. Lillesøster kommer også for å feire jul med oss.

Forrige juledag leste jeg litt i den fine boken om julenissens år. Nissen har det travelt når det nærmer seg Sankthans. Det er så mange dyr som trenger hjelp.
Nissen passer på at rådyrbarna ikke gjemmer seg på åkeren når traktoren kommer. Og han hjelper humler i nød. Jeg kan ikke skryte på meg at jeg har hjulpet så mange dyr i år. Nå har blåmeisene flyttet og det er helt stille på verandaen. Med unntak av humlene. Det bor fortsatt humler oppi verandataket. Jeg lurer på hvor stort bolet er.

Det er koselig å ha besøk av Lillebror. Han har gått tur med meg hver eneste dag, Her om dagen fikk vi til og med et glimt av vinter!
Vi fant nemlig en ski!

Før Lillesøster kom med toget, gikk vi innom Bryggerhuset, min lokale garn- og stoffbutikk. Jeg hadde lyst til å se om de hadde litt julestoff på tilbud. Og det hadde de!
Det er en koselig butikk. Det er så mye å se på. I dag festet blikket seg til spesielt ved blåmeisbroderiet nederst i venstre hjørne. Lillebror mistet nesten armen sin i et hav av knapper, men det gikk bra. Vi klarte å redde den.

Da Lillesøster kom, gikk vi på senteret, der vi dro på kafe og litt shopping.
Det er nesten enklere å finne fine juleting nå enn i oktober, november og desember. Nesten. I dag fant TK en pakke med SingSang-kort med juletema, noe som passer utmerket, for jeg har tenkt å lære meg en julesang i år! Og på Ringo hadde de et stativ med kjempeflotte papirmodeller. Jeg kjøpte en elg, skogens konge. Elg er flotte dyr, og selv om de ikke trekker julenissens slede, så gir de meg litt vinterstemning likevel.

Apropos julenissens slede. Kafeen vi var på, hadde salgsutstilling i vinduet sitt.
Det var litt tilfeldig at jeg stoppet opp og la merke til utstillingen. Juledekorasjonene er laget av en som heter Thor Håkan Erikstad, om jeg forsto den ene lappen rett. Det var en koselig samling med nisser.

Jeg har en rød nisselue, men kanskje jeg også skulle ha hatt et rødt skaut? Det ble ikke tatt noe gruppebilde i dag, men jeg hadde på meg kjole med nisser på, Lillebror hadde på seg rød genser, Lillesøster hadde på seg en fin rød topp og TK hadde på seg rød bukse. Rød er en fin julefarge. Etter turen på senteret besøkte jeg og Lillesøster naboens katter for å se om de hadde det bra
Det virket sånn. Det var bare en av pusene som var hjemme, men jeg vet at begge to savner matmor veldig. Jeg passer litt på dem mens eieren er på tur. De er så søte.

Før middag, lagde jeg julepynt! Jeg, Lillesøster og Lillebror testet ut krympeplast for første gang. Det var kjempegøy!
Man kan lage alt mulig med krympeplast. Lillesøsters kreasjon ble festet til en nøkkelring, og Lillebrors mesterstykke ble til en kjøleskapsmagnet. Jeg hengte min på juletreet.

Utpå kvelden ble det mat og litt TV-tid. Vi så en slitsom julespesial og en koselig film.
Ingen av oss hadde sett Elf før. Jeg synes Will Ferrel, hovedrolleinnehaveren, er slitsom, så jeg har styrt unna, men den ligger veldig høyt oppe på alle julefilmrangeringer så vi bestemte oss for å gi den en sjans. Den var både koselig og morsom og kan godt sees igjen. Dreamworks Home: For the Holidays skal jeg aldri se igjen.

Jeg har ikke noe vondt å si om kveldens julegodt. Det var fantastisk! Jeg hentet litt inspirasjon fra verdensveven, internettet, og lagde en sukkerstang. Den ser ikke helt ut som på bildene jeg så, men den er godkjent i min bok.
Jordbær og banan = NAM!

Strikkedama lurer på om du skal ha et ekte juletre i år?
Disse trærne er ikke godkjent som innetrær. De skal få lov til å stå der de står.

* * *

Mmm, jeg skulle ønske det var mulig å få tak i like gode jordbær nå i desember, som det var i juni. Samtidig er det fint å ha noe å glede seg til! Jeg gleder meg til å reise hjem på juleferie og spise lefser.

Hva med deg?

Ha en nydelig desemberonsdag! Jeg håper vi treffes igjen i morgen ^_^

Kommentarer