Et år med Julestina - Luke 23 ^_^

Det er fjerde søndag i advent og lille julaften i dag! Hva er planen? Her skal juletreet pyntes og puslespill pusles! Vel, jeg håper at puslespill skal pusles, men det kan hende at det er andre ting som må ordnes istedet. Uansett blir det koselig å få pyntet ferdig sånn at alt blir klart til en koselig julaften i morgen! Men aller først, en liten tur i tidsmaskinen. Jeg tror det er futt nok til en siste tur frem og tilbake. Det finner vi bare ut om vi prøver.

* * *

Det er søndag 9. desember. Jeg har feiret jul et helt år, og nå er desember endelig her. Jeg er ikke noe mer forberedt enn det jeg bruker å være. Gulvet er full av lodne hybelkaniner, julekortene er ikke skrevet, gavene er ikke klare. Men i dag er det søndag, og planen er å ha det koselig. Det er i grunnen kjempelett når en bestemmer seg for det.
Hver eneste dag ser vi på den svenske julekalenderen som heter "Storm i Lugna gatan". Jeg synes den er koselig. Det er kanskje litt rart at de snakker litt engelsk innimellom, men sånn er bare familien Storm. De har akkurat flyttet til et nytt sted, og er fast bestemt på å vinne bygdas store julepyntkonkurranse. Men så finnes det en julesabotør også...

Etter frokost og julekalender, åpnet vi kalenderene våre. Vi har en pakkekalender. I år som i fjor, valgte vi å ordne 12 overraskelser til hverandre, og åpner pakkekalenderen annenhver dag. Den dagen en av oss ikke åpner en skuff, åpner vi en luke.
Og den som åpner luken, må perle! Det er første gangen vi har en Hama-kalender. Det er kjempekoselig å perle, og kalenderen anbefales! I dag fikk jeg et kjempefint bånd i kalenderen, og TK perlet en mus ^_^

Her ser dere kalenderen nede i hjørnet, og noe av alt rotet på gulvet.

Å stelle til jul er en prosess.

Men som sagt, i dag koser vi oss. Det er snø og julefint ute. Vi har hengt opp en ekstra fuglemater, så nå har vi to!
Fuglene er så søte! Våre faste besøkende er blåmeis, kjøttmeis, spettmeis og svartmeis. Jeg tror at granmeisen også kommer innom, men ikke så ofte. Og det er en flaggspett som kommer innom av og til også!

Det er så fint når det er snø i trærne. Vi gikk en tur og det var som å gå gjennom et vinterpostkort.
Vi plukket med oss noen spinkle grankvister på veien, og kjøpte appelsin og nellikspiker på butikken.
Nå lukter det godt på kjøkkenbenken!

Vi kjøpte også litt ekstra godsaker til småfuglene. Jeg gleder meg til å henge dem opp!
Det var jo lekende lett å lage egne meiseboller! Planen er å ha det i melkpakken, og skjære hull på sidene. Så kan jeg ha dem hengende i vinduet uten at de blir så skitne. Håper jeg.

I dag klarte jeg ikke å bli helt ferdig med dagens julepynt.
Jeg har hatt lyst til å brodere julepynt i hele år, men ikke kommet så langt. Dette er siste sjanse, tenkte jeg, og satte i gang, men det var mer komplisert enn jeg trodde. Egentlig er det veldig lett, jeg må bare øve meg mer først ^_^

Jeg regner med at broderi-ornamentet er ferdig til neste gang, og det vil være på julaften! Hjemme hos foreldrene mine så pynter vi juletreet på lille-julaften. Vi pyntet vårt "tre" i dag.
TK er så fin i julegenseren sin ^_^

Til middag ble det grøt og julefilm. Vi så "Nå er det jul... igjen", eller "the Santa Clause" som den heter på engelsk.
TK hadde ikke sett den før. Det er tre filmer, og de norske titlene er kjempeforvirrende. Først er det "Nå er det jul... igjen", så kommer "Julenissen" og etter det kommer "Julenissen 3". Effektene har ikke tålt tidens tann, men det er fortsatt en hyggelig julefilm.

Det er så rart å tenke på at juleåret snart er over. Jeg har hatt det så utrolig fint. Noen av desemberdagene så langt har vært slitsomme og stressende, men dager som dette og alle de andre juledagene jeg har hatt i år, får meg til å glemme kjas og mas og jeg blir glad og varm inni meg.
Strikkedama er også glad, og vi håper begge at du som leser også tar deg tid til å kose deg og ha det fint. Med perling for eksempel.
Det er veldig avslappende ^_^

* * *

Det var virkelig en koselig dag! Det er det i dag også. Juletreet lukter så godt. Og vet dere hva som slo meg i forrige uke? Vi så jo denne filmen, "the Santa Clause", og jeg har kanskje syntes det var litt rart med den E'en på slutten av Clause. Nå først skjønner jeg det! Det er et ordspill. "Clause" som i klausul. En nisseklausul...

I morgen er altså den store dagen, dagen vi alle har ventet på! Jeg ønsker alle en nydelig dag i dag, en dag full av ro, forventninger, håp, glede, lengsel og fred. Og kanskje... Litt marsipan? Men bare hvis du synes det er godt!

Tidsmaskinen er tom for futt, men jeg håper likevel du kikker innom bloggen min i morgen også!

^_^

Kommentarer