Et år med Julestina - Luke 10 ^_^

For en gledelig mandag! Nå er det bare 14 dager igjen til jul. Jeg vet ikke helt hva denne dagen bringer, men jeg skal prøve så godt jeg kan å gjøre den til en glad dag, for de dagene er de beste! Tidsmaskinen min går heldigvis ikke frem i tid. Jeg tror ikke jeg har lyst til å se fremtiden. Fortiden går fint, og om du har lyst til å se litt fortid, så har du kommet til riktig sted. I årets julebloggkalender reiser vi tilbake i tid for å se hva Jule-Stina har holdt på med i 2018. Velkommen ombord!

***

Jeg våknet hjemme hos Lillesøster i Oslo i morges. Det er lørdag 19. mai og 218 dager igjen til jul. Jeg, Lillesøster og Super-Christine har besøkt Norsk Folkemuseum i dag.
 Det var grønt, fint, varmt og godt. Vinden er egentlig litt sur, men på museumet blåste det nesten ikke. Den bare varmet.

For ikke mange dager siden var det 17. mai. Da var det veldig kald vind, men været var ellers upåklagelig.
Jeg, TK og Lillesøster gikk ut i 10-tiden og så på toget, før vi gikk en tur. På Vestby Arena hadde de pyntet med løvtrær, men de er litt juletreformet, synes du ikke? Hjemme hos mine svigerforeldre fikk vi god mat og gode kaker. I stuen deres fant jeg litt spor av jul. En vinterugle og ei jente som synger julesanger, sto på isen.

Men det var 17. mai, nasjonaldagen vår. I dag, har vi romantisert fortiden og drømt oss bort på folkemuseet.
Hadde ikke dette vært et koselig sted å komme hjem til? Med et lite juletre på bordet?

Ute lignet det ikke særlig på jul, men vi kunne kaste lasso på reinsdyr.
 Mon tro om det hadde smaket godt med rabarbrasaft på julaften? Etter en liten tur med hest og slede. Naboen vår hadde en lignende vogn som på bilde nummer 2. En sjelden gang i blant fikk vi barna låne den. Det var så moro!

Vi gikk selvfølgelig innom kolonialen, og jeg kjøpte Kongen av Danmark. Nam!
 Lillesøster og Super-Christine fant en eksklusiv kryddereske, og den luktet jul!

Julemarkedet på folkemuseet skal visst være fint. Jeg har ikke vært på det ennå. Men jeg har sett over 500 par med selbuvotter samlet på et sted!
Det var reklame for strikkeustillingen deres, som ga meg ideen om å besøke museet. Jeg elsker votter! Hadde jeg vært flinkere til å strikke ferdig ting, så skulle jeg ha strikket mange par votter med fine mønstre. Eventuelt en stor vott som jeg kunne ha krøpet inn i!

Votter minner meg om vinter, jul, gamle damer, myke pakker under treet. Jeg var ikke så glad i myke pakker da jeg var liten, men jeg tror jeg lærte å like dem ganske tidlig likevel. Hjemmelagde, myke gaver, er aller best!

Noe annet som hører jula til, er lefse. Jeg elsker lefse. Jeg spiser gjerne lefse året rundt! Lefsa de lager på Folkemuseet er så deilig...
 Jeg får vann i munnen bare jeg tenker på det. Jeg vet ikke om det er den søte deigen, eller at de er stekt over levende varme. Mye blir ekstra godt når det er stekt på glør eller ild. Engelsk wikipedia sier at det er vanlig med lefse til jul, og at ingen baker lefse selv lenger. Nå vet jeg at det ikke er helt sant, men vi kan ikke ha det sånn at neste generasjon ikke liker hjemmelaget lefse. Jeg må lære meg å bake!

Det ble tid til å lage julepynt i dag også! Jeg fikk hjelp av Lillesøster, og jeg synes det ble fint.
Jeg er så heldig at jeg har et Instax-kamera, og bilder kan brukes til hva som helst ^_^

Kanskje man kan bruke gamle julekort som juletrepynt også? Om de ikke er for store... De har en kjempefin museumsbutikk på Folkemuseet, med mange slags kort.
Jeg kjøpte postkort med votter, en julemagnet og en bunadsnøkkelring, og alt sammen ble pakket inn i en vinterpose! Kanskje jeg skal tipse dem om at de må lage kort med noen av de fine dukkehusene som de har til utstilling. De er så vakre! Jeg ønsker meg dukkehusmøbler til jul ^_^

Etter en lang og fin juledag, kom jeg hjem på kvelden og så julefilm med TK.
Vi så Pottersville på Netflix. Den har ikke fått så gode kritikker, mens jeg synes det var en lett og underholdende film som fortjener en sjans.

Det har vært en fin dag. Og inspirerende. Folk lagde så mye fint i gamle dager.
Nå er jeg ekstra gira på å få ferdig juledukbroderiet mitt!

Strikkedama sier at hun ikke er gira på brodering.
Jeg tror hun er gira i smug ^_^

***

Velkommen tilbake fra reisen! Så deilig det er å kunne reise tilbake til lørdag etter lørdag, samme hvilken dag i uka det er. Finnes det noen julemarkeder eller juleutstillinger i nærheten av deg? Eller lefse? Om du har lefse så kommer jeg gjerne på besøk. Når som helst!

Jeg ønsker deg en nydelig desembermandag krydret med god stemning og håper vi ses igjen i morgen!

^_^

Kommentarer