Et år med Julestina - Luke 7 ^_^

Hei og velkommen til min juleblogg denne vakre fredagen i desember ^_^

Har du noen hyggelige planer? Kanskje du skal skrive julekort, eller møte venner, eller bare slappe av og lese en god bok i godstolen? Jeg inviterer som vanlig til tidsreise, for å dele et glimt fra juleåret mitt. Tidshoppet skjer mellom denne setningen og neste, så det er bare å hoppe med ^_^

 I dag er alt feil. Jeg har vært sur helt siden i går. Vi får besøk, og jeg vet det blir hyggelig, men akkurat nå hjelper det ikke. Jeg må rydde og ordne og jeg har ikke lyst. Det er for travelt til å feire jul. Det gjør meg arg. Dette er en julelørdag. Det er 260 dager igjen til jul. Og jeg er sur.
Sånn ser hobbyrommet/gjesterommet ut. Det går ikke an å ligge i sengen. Jeg må gjøre noe. Men jeg vil ikke.
Kanskje en marsipan hjelper?
TK hører på popquiz. Han vet ikke at jeg sitter oppi rotet på roterommet og er trassig. Og gomler i meg marsipan.
Kanskje det er som å ta en paracet. Virkningen kommer etterhvert.

Her er et par juleglimt fra uka som har gått.
På jobben fikk vi årets første julereklame ("Fortrolig! Julegaver", står det på konvolutten) og på butikken har de juleansjos fra i fjor. Mon tro hva det smaker?

Kanskje det hjelper å gå tilbake til inspirasjonskilden, når både juleglede og vanlig glede er litt vanskelig å holde fast i.
Livet er rolig og fint hjemme hos julenissen. Det er vår og alle trekkfuglene kommer tilbake og lager liv. Snøen smelter, men fordi det fortsatt er kaldt om natten, trenger de ved til fyring. Jeg har ikke sett snøklokker her hos meg, men jeg har sett hestehov. De spretter og gror. Det er så fint!

Jeg bruker fortsatt hvetepose om natten. Det er så godt med ekstra varme på føttene. Snart blir det sikkert for varmt, og det er også fint.

Apropos varme. Nå har jeg funnet ut hva slags julepynt jeg skal lage i dag. Og til det trenger jeg fyrstikker!
Jeg føler meg som en pyroman mens jeg brenner fyrstikker på hobbyrommet. Det tar tid. Limet må tørke og glitteret må tørke. Ideen fikk jeg fra boken "God jul; julepynt, gaver og kaker" av Langhelle og Thorvik. Den dukket opp mens jeg ryddet. Stjerner og jul hører sammen! Jeg prøver å ikke tenke på eventyret om jenta med svovelstikkene. Det er for trist.

I går fikk jeg brev i posten!
Det har reist hele veien fra Canada. Min kanadiske brevvenn er så søt! I utdraget fra brevet, som vises på bildet, står det "Christmas-themed. Simply fantastic." Jeg sendte henne noen fine klistermerker til jul, med motiver laget av Lennart Helje, men jeg glemte å si hvem kunstneren er! Det er det hun lurer på nå, for hun syntes bildene var så fine. Og det er de. Lennart Helje lager fantastiske nissebilder. Om du har lyst på julestemning, ta å google Kjell Midthun, Lennart Helje og gjerne også John Bauer om du liker troll og andre eventyrvesener. Har du tips om noen som lager fine nissebilder, gi meg gjerne beskjed i kommentarfeltet!

Jeg samler alt som er julerelatert mens jeg rydder, sånn at det blir lett å finne frem kort, klistermerker og andre hobbyting når jeg trenger det.
Et kort med Lennart Helje-motiv fant jeg også! Kanskje jeg skal sende det til Canada?

Tiden går så fort når man stress-rydder. Nå er gjestene snart her. Det blir ingen julefilm i kveld, så jeg har funnet frem noen julesnutter på YouTube.
Graham Annable kommer fra Canada. Han lager tegneserier og animasjon. Han er morsom. Han kaller seg Grickle både på Instagram og på YouTube. Jeg fant en samling med 6 julevideoer. De var morsomme alle sammen ^_^

Nå kommer besøket. Det er Lillesøster og Super-Christine. Super-Christine var med på den aller første julekalenderbloggen min, for da jobbet vi sammen. Vi gjemte en pakkekalender i garderobeskapet vårt. Vi var flinke til å lage hverdagsgleder.
 
Vi var på kino den 27. februar, og vi fikk gratis popcorn med pepperkakesmak i kinokiosken. Det smaker faktisk pepperkaker. Gjestene får smake, og Super-Christine synes det er rart med pepperkakesmak i april. Det er jeg litt enig i.

Vi går en tur sammen. Humøret er bedre allerede. Vi stoppet og tok bilde av Strikkedama. Rett etterpå kom vi til dette huset.
Som dere ser, så smelter snøen bra, og veiene er bare. Jeg går med joggesko. Det er fantastisk!
Jeg liker at Strikkedama alltid smiler.

Vi ser ikke på tv, vi koser oss med brettspill.
Vi spiller Escape Room, the Boardgame. Det består av flere småspill med gåter som skal løses iløpet av en time. Det er moro!

Jeg har på både julepysj og julesokker.
Marsipanen tidligere i dag hjalp litt, julevideosnuttene hjalp litt, å se mange katter hjalp litt, pingvinsokker hjalp litt. Mange bekker små, gjør en stor å, som det heter. Nå er jeg ganske trøtt og fornøyd. Jeg er ekstra fornøyd med julemarkeringen min. Det går an å få julestemning selv om det er travelt. Og julerengjøring må til. Lørdag 7. april er ferdig. I kveld skal jeg huske å smile før jeg sover, sånn at dagens surhet går over. Det har jeg lært av Piet Hein.

Hoppsann! Der kom det et nytt tidshopp, og vi er tilbake til dagen i dag, den 7. desember. Det er lov med alle slag miner, både sure, glade, triste og sinte, og det er ofte at man går gjennom flere stemninger på en og samme dag. Jeg ønsker alle en fin fredag, og håper at det er de gode øyeblikkene som varer lengst!

Vi ses til en ny tidsreise i morgen ^_^

Kommentarer