Et år med Julestina - Luke 18 ^_^

I dag er det tirsdag 18. desember, og det er under en uke igjen til jul! Her er det bare å nyte adventstida så lenge den varer. Har du vært eller skal du på julekonsert? Det er så koselig med levende musikk. Enkelte julesanger synes jeg også passer seg best i levende live. Jeg kan ikke by på levende musikk på bloggen i dag, men jeg kan by på en liten tidsreise. Om du har lyst til å ha med musikk på turen, så er du hjertelig velkommen til det ^_^
Klar, ferdig, gå!

***

Jeg har høstferie og det er så deilig! Jeg er på besøk hos foreldrene mine i barndomsbygda. Det er søndag 30. september og 84 dager igjen til jul.
Jeg var litt trøtt da jeg sto opp, men etter å ha spist to skiver hjemmelaget brød med brunost og drukket litt kakao, så var jeg god som ny. Jeg føler meg så avslappet og det er så deilig.

Sånn ser det ut fra soveromsvinduet:
Det er fortsatt mye løv på trærne, men høstfargene har sneket seg fram. På tv'n, som sto på da jeg sto opp, var det snø og is. Det handlet om Svalbard. Jeg så kjempemye på naturprogram før. Det må jeg begynne med igjen. Det er veldig koselig og interessant.
I går var hele familien hos mormor, som vi kaller bare for mor. Hun fylte 96 år. Det var veldig koselig. Og tilfeldigvis var det også litt julete.
Søskenbarnet mitt, som akkurat har lært seg å hekle, satt og heklet på en julekappe, julekaffekannen ble tatt i bruk som reservekanne og på kjøkkenet henger det et helårs julefat. Jeg gleder meg til jul!

Jeg brukte formiddagen i dag på å lese tegneserier. Jeg er helt hekta på en serie som heter Paper Girls. Anbefales!
Til middag ble det elgkjøttstrimler og fløtegratinerte poteter. Sånt eter jeg kun når jeg er hjemme. Sånn luksus! Og etterpå gikk vi tur, Mamma og jeg.
Jeg synes det lille røde huset er så søtt. Hvor koselig hadde det ikke vært med lys i det grantreet når vinteren kommer?

Vel hjemme fant vi frem julepuslespillet jeg hadde pakket med i kofferten. Det er så koselig å pusle sammen!
Puslespillet har 1000 brikker og forestiller julenissens verksted. Jeg trodde det skulle være ganske lett, men det viste seg å være ganske vanskelig. Fargene på brikkene var så like og brikkene reflekterte under kjøkkenlampa. Jeg og Mamma puslet hele kvelden, mens Lillesøster og Lillebror spilte dataspill. Jeg spilte litt sammen med dem først, før jeg gikk tilbake til puslespillet.
Dataspillet heter Puzzle Agent og er et spill med logiske gåter. Eller ulogiske, etter øyet som ser ^_^
Historien som lager bakgrunnen for alle gåtene, foregår på vinteren, og det er mange små, røde skogsgnomer der. De ligner litt på nisser.

Vi ble dessverre ikke ferdig med puslespillet, så det rullet vi sammen sånn at vi kan legge det ferdig i juleferien. Jeg var så oppslukt at jeg ikke rakk å lage julepynt heller. Men jeg fant ut hva jeg skal lage.
Det er så kjekt med internett! Det finnes så mange kreative sjeler der ute. Ikke visste jeg hvor mye fint man egentlig kan lage av doruller! Neste julehelg får jeg lage to juledekorasjoner ^_^

Strikkedama hilser så blidt og nyter ferien hun også. Med julenisselua på, som en sann juleelsker!
Helt avslutningsvis så har jeg en liten julesynd jeg må innrømme. Det var natt og på tide å legge seg. Så spør Mamma om jeg så øredobbene hun hadde hatt på seg hele dagen. Nei, de hadde jeg ikke lagt merke til...
Mamma hadde hatt på seg nisseøredobber hele dagen, og jeg la ikke merke til det! Bare se så fine de er! Jeg skjønner ikke hvordan jeg kunne ha oversett noe sånt. Jeg lover å legge merke til alle julerelaterte smykker fra nå av! Jeg skal i hvert fall prøve så godt jeg kan! Men jeg håper jeg kan bli unnskyldt når jeg er oppslukt av puslespill...

***

Og plutselig var vi tilbake! Hørte du på musikk? Og hva hørte du i så fall på? Uansett var det koselig at du ble med på reisen. Jeg håper du har en superfantastisk tirsdag og gleder meg til å se deg igjen i morgen ^_^

Kommentarer