Et år med Julestina - Luke 15 ^_^

God morgen, ettermiddag eller kveld! Det er lørdag 15. desember og bare 9 dager igjen til julaften! Vi teller og teller oss fram til juleuka, men vi må ikke glemme å kose oss med julen her og nå også. Hva er de hyggeligste tingene du har gjort så langt i desember? Mens vi tenker på det, så kan vi kanskje reise litt tilbake i tid? Turen starter nå.

* * *

Det er søndag 19. august og 126 dager til jul. Noen synes fortsatt det er for tidlig å begynne å tenke på jul, men jeg ser at det sniker seg mer og mer jul inn i både nyheter og sosiale medier. Jeg synes det er koselig.
 Denne dagen startet på samme måte som de fleste andre juledager, med kakao og brødskive med brunost til frokost. Jeg lurer på om det går an å ønske seg å bli A-menneske i julegave. Er det noe nissen kan fikse? Kanskje jeg finner en boks med vitaminer under juletreet?

Planen var egentlig å rydde litt i dag. Hvis jeg starter nå, så blir det kanskje ryddig til jul. Det var i hvert fall det jeg tenkte.
 Det fristet dessverre ikke stort. Det ble julemusikk og datatid i stedet.
 TK kjøpte seg en LP-singel på Godset, en av Vestbys flotte bruktbutikker. Det er så gøy å finne julesanger jeg aldri har hørt før! Elmo & Patsy med "Grandma got run over by a reindeer". En klassiker! En mørk klassiker. Den ender dessverre ikke så bra for bestemoren.

Jeg har begynt å følge noen julekontoer på instagram, og fikk så lyst til å lage en selv. Det blir ikke år, men jeg tenkte jeg kunne begynne å spare julebilder, så det er det jeg har gjort i dag.
 I stedet for å rydde hobbyrom, har jeg ryddet digitale julebilder. 

Siden forrige juledag, har jeg og TK vært i København. Der var det julepynt overalt.
 De fleste julepyntbildene er tatt i julehuset Harlekin inne på Tivoli, men det var mye jul inne på turistbutikkene også. Jeg klarte selvfølgelig ikke å dy meg. Jeg måtte shoppe litt.
 Jeg kjøpte vinterlego, glasspynt, papirpynt, kort og et mykt reinsdyr. Sist, men ikke minst, kjøpte jeg julepynt på Disney Store, en rampete Stitch inntullet i julelys!

Jeg kunne ikke sitte inne hele dagen, så det ble en tur ut også. I vinden.
 Det hender stadig oftere at jeg har på meg nattøy når jeg går ut. I dag ble det julenattkjolen som fikk luftet seg. Og hvorfor ikke. Det er gøy å besøke bakvendtlandt ^_^

 TK fikk æren av å være fotograf. Det begynner sånn sakte, men sikkert, å bli høst. Jeg kjenner det i lufta.

At det bare er 126 dager til julaften, betyr at jeg må henge i om jeg skal bli ferdig med julebroderiet.
 Nå er jeg ferdig med det røde, og har begynt med det hvite. Å bli ferdig med alt det røde fikk meg til å tro at jeg kanskje kan bli ferdig med dette broderiet til jul... Det blir spennende å se!

I dag fikk jeg lyst til å brette en eske. Jeg gjorde det stadig vekk da jeg var mindre. Det var så enkelt. Jeg lagde påskekyllinger av esker.
 I dag lagde jeg en julegave til å henge på treet. Julepynt nummer 15 i rekken. Jeg lagde til og med en gavelapp ^_^

Det er så deilig med slappe søndager. Til middag spiste vi biff, og utpå kvelden så vi julefilm.
 Kveldens film var "All I Want for Christmas" fra 1991, om to søsken som legger en plan for å få foreldrene sine sammen igjen. Den hadde sine øyeblikk, og det var koselig å se Thora Birch igjen (jeg kjenner henne best fra Hocus Pocus, American Beauty og fantastiske Ghost World). På coveret ser det ut som om de har kidnappet julenissen, men det gjorde de ikke. 

Strikkedama ble så glad på dagens tur da hun fikk se digre snøballer spredd utover åkeren.
Hadde de ikke vært så store skulle hun gjerne ha laget en snølykt av dem. En høyball-lykt?
Nå er det ikke lenge igjen til vinter og jul!

* * *

Jeg er så glad i høst! Mon tro om vi får flere høstlige tidreiser. Hvordan ville det sett ut om vi feiret jul om høsten? Kan man pynte et juletre med høstblader? Nå fikk jeg noe å tenke på...

 Jeg håper du har hatt mange fine julegleder så langt i desember, og jeg ønsker deg en nydelig julelørdag! Kanskje jeg skal spise risgrøt til lunsj. Det høres godt ut.

Kommentarer