Juledyrkalender 2017 - Luke 9 ^_^

There's an English summary at the end for my English speaking friends ^_^

I dag våknet jeg og TK friske og raske inne på et hyggelig gjesterom i en trivelig leilighet i Oslo.

Været var fint og vi startet dagen med å tusle rundt i Oslo sentrum og besøke butikker vi er glade i.
De har pyntet til jul med blinkende lys og annen julepynt. På Spikersuppa var det julemarked med pariserjul og det hele.

Vi fikk ikke åpnet kalender i dag, men på den ene butikken vi var innom solgte de julepynt med en av dyrene som har vært med i juledyrkalenderen!
Jeg kjøpte den ikke, men det viser at dovendyr er veldig populære for tiden ^_^

I dagens juledyrkalender finner vi et rovdyr i mårfamilien. Det andre mårdyret jeg har med i kalenderen. Den finnes i norsk natur og er veldig søt. Jeg så et eksemplar av arten på Namsskogan familiepark i sommer. Han likte å vise seg frem og lage show. Jerven ligner litt på en liten bjørn og jeg synes de er litt vanskelige å tegne. Gavelappene ble veldig fine i dag også ^_^
Jerv kommer fra det norrønske ordet jerfr og betyr brun. Den har sterke kjever og kan godt spise frossent kjøtt uten problemer. Akkurat som røyskatten, lagrer jerven mat. Den trives godt i snøen og hjelper gjerne haikende nisser ^_^
På 70-tallet dukket den amerikanske antihelten Jerven opp, nå mest kjent under det amerikanske navnet Wolverine. Marvel ville ha en karakter med det navnet, og han skulle være canadisk, kort og med et heftig temperament, sånn som jerven. Jeg har ikke lest tegneseriene, men jeg synes Wolverine er veldig kul på film ^_^

Vi har vært i Oslo hele dagen. Vi besøkte Lillesøster og nå er det nesten klart for konsert med deLillos. Jeg gleder meg!

Vi gikk forbi dette treet i dag.
Tror du det er en bra nissebolig?

Vi ses i morgen ^_^






Will be updated

Kommentarer