Juledyrkalender 2017 - Luke 13 ^_^

I dag er det 13. desember. På morgenen i dag skrudde de av lysene i korridoren vår og en stor gruppe med veldig søte barn sang Lucia-sangen for oss. Lussekatter hadde de også med seg. Det var veldig koselig.
 Det er også koselig med snø igjen, men det har regnet hele ettermiddagen så det blir spennende å se hvordan føret er i morgen! Det var ganske vått på vei hjem fra jobb.

Vi åpnet kalender etter middagen.
 Jeg fikk en liten harepus, eller kanskje det er en kanin? TK fikk flere Adventure Time-klistermerker. Den lille muldvarpen bærer en stor boks. På selve kalenderen bruker de den samme boksen som juletrefot, så det spørs om han ikke ordner i stand til treet på dette bildet her.

I dagens juledyrkalender, er vi tilbake på hjemlige trakter. Dette dyret så jeg i sommer da jeg og TK besøkte Namsskogan familiepark. Da så de ganske rare ut med flekker av vinterpels og noe sommerpels. Dagens dyr er fjellreven.
 I Norge er fjellreven utrydningstruet og det jobbes hardt med å holde bestanden oppe. I 2015 ble fjellreven en prioritert art og det finnes en egen lovforskrift hvor det står at det er forbudt å ødelegge og skade fjellrev og hiene deres. Jeg synes fjellreven er utrolig vakker. De er mindre enn reven, og i områder der det er både fjellrev og rødrev, er det rødreven som vinner. En rødrev kan godt spise en fjellrev. Fjellreven trives godt i kulden og tåler mye. Og de finnes i to fargevarianter. For å skille mellom fargetypene, kalles de hvitrev og blårev. Hvitreven er hvit på vinteren og mer lysebrun på sommeren, mens blåreven er brunaktig hele året.

Jeg fant faktisk et julekort med fjellrev på, tegnet av den svenske kunsteren Lennart Helje.
 Tegningene hans er populære julekort og de to siste årene har jeg sett stadig flere av motivene hans til salgs som julekort her i Norge. Og som gavelapper og klistremerker! Ikke rart, de er jo så fine!

Jeg vil også gjerne vise en gavelapp jeg tegnet like før desember. Jeg ville gi den som gave i kalenderpakken på jobb og det gjorde jeg. I dag er gaven åpnet, så da tør jeg vise tegningen i bloggen. Det er også koselig å tegne dyr som jeg forbinder med julen ^_^
Jeg håper alle har en fin onsdag! TK spiste lussekatter på jobb, men det har ikke jeg gjort. Ikke har jeg bakt heller. Det blir nok en liten bit marsipan til kvelds, som kompensasjon ^_^

Kos dere masse!

Vi ses igjen i morgen ^_^

Kommentarer