Juledyrkalender 2017 - Luke 4

   There's an English summary at the end for my English speaking friends ^_^

På vei hjem fra jobb i dag, var månen kjempestor og gul. Det var veldig pent å se på. Jeg tenkte litt på dagens juledyr da jeg gikk hjem. Om hva den synes om månen. Det var fullmåne i går. Det var til og med supermåne! Kanskje derfor den virket litt større enn vanlig?
The moon this morning.
Jeg forsøkte å ta bilde av månen på vei til jobb i dag tidlig. Det gikk omtrent like bra som det bruker å gjøre når jeg fotograferer månen, men den ser da veldig stor ut der den henger over taket til høyre.

Noe av det som er så kjedelig med vinteren, er at det er mørkt på vei til jobb, og mørkt når man går hjem. I dag var det min tur å hente post på jobben og jeg fikk meg en fin liten luftetur. Kråkene, kaiene og skjærene var også ute, og i går ble julegrana utenfor Rådhuset tent. Fugler gjør meg glad ^_^
The Christmas tree by the City Hall, and lovely birds!
Vi åpnet kalenderene våre før frokost. Ingen fugler i dag, men havfruer, en sopp og en muldvarp med sprettball.
Look at the cute mushroom!
Jeg fikk tape, hurra! De kan jeg dekorere brev og konvolutter med ^_^

Bak dagens dyreluke gjemmer det seg et lite vesen som liker mørke. De er hatet av mennesker, uten å ane hvorfor. De gjør jo bare som oss andre dyr, de spiser, sover og lever. På svensk blir de ofte kalt for stor silverfisk. Silverfisk er et fint navn synes jeg! De har fått det fordi de beveger seg litt som en fisk, men det er ikke en fisk. Det er et insekt som liker å bo innomhus. Der menneskene bor. De kalles skjeggkre.
Gift tags! Espen's drawing on the top left, Katja's on the top right and mine at the bottom.
Silverfisken, eller sølvkre på norsk, de kjenner jeg godt. Jeg har delt leilighet med dem i mange år. Det gikk bra. Vi var enige. Den store silverfisken, kalt skjeggkre på norsk, har jeg ikke kjent like lenge og vi er for øyeblikket ikke like enige. Jeg møter dem innimellom på jobb. Jeg jobber en del med papirarkiv, og papir smaker godt. Jeg har bedt dem holde seg unna de mest verdifulle papirene. De kan godt spise regnskapspapirer, så lenge de ikke er skapt før 1950, men resten bør de la være. Jeg er ikke helt sikker på om de forstår hva jeg sier...
Ctenolepisma longicaudata
Hvor søte disse dyrene er, kan nok diskuteres, men jeg synes i hvert fall at gavelappene ble veldig fine! Og i dag har jeg lært at skjeggkre høres veldig søte ut på svensk. Man kan kjenne igjen skjeggkreet på de lange antennene, størrelsen (cirka 1,5-2 cm lange) og på "skjegget". På en svensk nettside kalte de det "borstig mustasch". Neste gang jeg ser et skjeggkre skal jeg si til meg selv: "Oi, der har vi jammen en stor silverfisk med en borstig mustasch! Så søt den er!"

Jeg håper du har hatt en fin start på uken, med eller uten skjegg. Det hender at jeg klager litt over min skjeggete hake til TK, men han bare ler av meg. Tøys og tull, sier han da, og det har han nok rett i.
Button number four!
På dagens bilde av meg med button på, prøvde jeg å gjemme meg så godt som mulig fra fotografen, bak juletreet vårt, men det hjalp ikke stort! Snømannen med blå lue prøvde å hjelpe meg ved å ta all fokus, det var snilt gjort ^_^

Jeg ønsker dere en fortreffelig uke! I morgen skal vi møte et helt annet dyr!
 Ses da ^_^






Yesterday the moon was full. Today, on my way home from work, the moon was huge and yellow. It was very beautiful. I tried to take a picture of the moon this morning, on my way to work. That never works out great on a cell phone, but you can see that it’s quite big.
In winter it’s dark outside when you go to work, and dark when you go home. It’s a bit depressing. Today it was my turn to go to the post office at work and I had a nice little trip outside in the daylight.. The crows, jackdaws and magpies were also out, and yesterday the Christmas tree outside the City Hall was lit. Birds make me happy ^ _ ^

We opened our calendars before breakfast. No birds today, but mermaids, a mushroom and a picture of the little mole and a ball.

I got tape, hurray! I can decorate letters and envelopes with it ^ _ ^

Behind the calendar door today, we find a small creature that likes darkness. They are hated by people without knowing why. They are just like us and other animals, they eat, sleep and live. In Swedish they are often called large “silverfisk”, silverfish in English and “skjeggkre” in Norwegian. “Skjegg” means beard. Silverfish is a nice name I think! They've got it because they move a bit like a fish, but it's not a fish. It's an insect that likes to live indoors. Where people live. They are called the longtailed or grey silverfish.

Silverfish, or “sølvkre” in Norwegian, I know them well. I have shared an apartment with them for many years. It went well. We had an agreement. The grey silverfish, known as “skjeggkre” in Norwegian, I have not known for a long time. I meet them at work sometimes. I work a lot with paper archives and paper tastes good. I have asked them to stay away from the most valuable papers. They may eat accounting papers as long as they were not created before 1950, but the rest they should leave alone. I'm not quite sure if they understand what I'm saying ...

We may discuss their cuteness, but at least I think the gift tags are very nice! And today I learned that “skjeggkre” sounds much better in Swedish. One can recognize the grey silverfish on their long antennae, the size (about 1.5-2 cm long) and the "beard". On a Swedish website they called it "borstig mustasch" (bristly mustache). Next time I see a grey silverfish, I will say to myself, "wow, there’s a big “silverfisk” with a bristly mustache! It’s so cute!”

I hope you have had a nice start to the week, with or without beard. Sometimes I complain about my bearded chin to TK, but he just laughs. Nonsense, he says, and he is right.

On today's picture of me with the button on, I tried to hide from the photographer, behind our Christmas tree, but it did not help! The snowman with blue hat tried to help me by taking all the focus, it was kind of him ^ _ ^

I wish you a great week! Tomorrow we will meet a whole different animal!
See you then ^ _ ^

Kommentarer