Juledyrkalender 2017 - Luke 2 ^_^

 There's an English summary at the end for my English speaking friends ^_^

 I morges fikk jeg kakao til frokost. Kakao er noe av det beste jeg vet. Kakao og hjemmelaget brød med brunost. Nam! TK mumlet noe om fotspor da han åpnet kjøleskapet, men jeg hørte ikke hva han sa. Det hørtes ut som leverpostei, men det har vi ikke, så det var nok ikke det.
I love hot cocoa and my Moomin mugs ^_^
 Etter frokost og popquiz med Finn Bjelke på radio, gikk jeg og Katja en tur til Vestby storsenter. Både i går og i dag har det vært ett tynt lag med snø på bakken, og det er veldig koselig.
Katja and I went to the mall. And there's a little bit of snow on the ground.
Jeg hadde på meg dagens jule-button på kafe ^_^
I wore Christmas-button number two today ^_^
 Da vi kom hjem, hadde jeg på mystisk vis fått med meg et nytt putetrekk, to søte nisser og en liten julestjerne. Puten falt i god smak hos Pusi, selv om hun ikke gir slipp på sin egen lille pute. Rosa er visst en julefarge i år. Rosa pute, rosa nisser, rosa trær. Jeg er veldig glad i rosa, jeg, så det gjør ikke noe.
I treated myself to a new pillowcase, two Christmas-figures and a small poinsettia. We call it Christmas star in Norwegian.
 Vi fant ikke noe rosa i dagens julekalendere, men det var mye søtt ^_^
In our advent calendars we found lollipops, an owl and cake!
 Det var TKs tur å åpne Winter Woodland-kalenderen og bak luke nummer 2 gjemte det seg en ugle. Jeg fikk masse kjærlighet! Og som om det ikke var nok, hadde bestevennen til den vesle muldvarpen med seg kake! Heldigvis er det lørdag, og da er det lov med søtsaker.

Visste du forresten at elefanter ikke kan hoppe? De er det eneste pattedyret, om jeg har forstått det rett, som ikke kan det. De er rett og slett for tunge.

Jeg leste et sted at en elefantsnabel har over 100 000 muskler, kanskje til og med over 150 000. Det tar visst lang tid å lære å bruke den ordentlig. Elefantbabyer er så søte når de bruker snabelen sin! Snabelen kan brukes til å lukte med, til å ta ting med og den kan brukes som snorkel. En snabel er med andre ord veldig kjekt å ha når man skal skåle med champagneglasset på nyttårsfesten, for å åpne avanserte pakkeknuter, eller dekorere juletreet. 
Her er dagens julegavelapper:
From left to right: Gift-tags drawn by Katja, Espen and me.
Både Katja, Espen og jeg har tegnet våre elefanter med støttenner, så de er nok mest sannsynlig afrikanske. Den indiske elefanten er mindre, og det er ikke så vanlig at de har støttenner. I Afrika blir stadig færre elefanter født med støttenner, på grunn av overdreven jakt. Jeg legger ved en lenke til en liten artikkel om det for de som er interesserte: Artikkel om elefanter og støttenner

 Jeg har aldri sett en vill elefant. De er veldig staselige og fascinerende. TK liker dem veldig godt og foreslo at jeg skulle ha dem med i kalenderen. Det er likevel min venninne Anki som skal ha æren for at de er med. Jeg spurte hva favorittdyret hennes er, og svaret var elefant.

Det er nok savanne-elefanten vi kjenner best, men visste du at det også finnes en underart som heter afrikansk skogselefant? I går satt jeg og tenkte på om det hadde vært gøy med værhår. I dag lurer jeg på om store ører hadde vært tingen. Jeg leste at elefanter kan kjøle seg ned ved å vifte med ørene. Ikke fordi det skaper bevegelse i luften, men fordi blodet i ørene blir nedkjølt på vei videre rundt i kroppen. Det har hendt, dog ikke ofte, at jeg skulle ønske at det fantes en god måte å kjøle meg ned på. Kanskje større ører hadde vært tingen?

Med denne tanken lukker jeg dagens luke. Hva synes du om elefanter?
Gratis bilde fra Pixabay. Picture downloaded from Pixabay.
Det er lørdag, det er kveld. Katja er fortsatt på besøk, og det er på tide med litt lørdagsgodter og en film. Kanskje en julefilm? Med elefanter?

TK var på julebord i går. Det er kanskje derfor han har sett litt rar ut i dag.
TK wishes all of you a great weekend (I think yesterday's Christmas party made him look weird).
Rar eller ei, han sender dere glade julehilsener og håper alle nyter helga for det den er verdt, med eller uten fri fra jobb, elektroniske duppedingser, eller store ører.

Vi ses igjen i morgen ^_^

PS: Hvordan vet du at det har vært en elefant i kjøleskapet?





-->
This morning I got cocoa for breakfast. Cocoa and homemade bread with brown cheese is yummy! After breakfast we listened to a music show on the radio before Katja and I went for a walk to Vestby Shopping Mall. It’s nice with a little snow on the ground. When we got home, I had mysteriously brought home a new pillowcase, two pink Santa and a small flower. My stuffed animal, Pusi, approved of the new pillow. She didn’t let go of her own pillow, though. I saw a lot of pink decorations today. Looks like pink is this seasons color. I like pink. There was nothing pink in our advent calendars today, though. But the content was sweet and cute. In Norwegian we call lollipops “Love on a stick”.

Today’s animal is the elephant. Did you know that they can’t jump? And that an elephants trunk has over 100 000 muscles? If an elephant is at a New Year’s party, a trunk is good to have to rise the glass when the clock strikes midnight. It’s also good for opening presents and decorating the Christmas tree.

Both Katja, Espen and I have drawn our elephants with tusks, so they are probably most likely African. The Indian elephant is smaller and it is not common for them to have tusks. In Africa, fewer elephants are born with tusks, due to excessive hunting. I attach a link to a small article about it for those who are interested. Link in the text above.

It is probably the savannah elephant we know best, but did you know that there is also a subspecies called African forest elephant? And I have read that elephants can cool down by waving their ears. Not because it causes movement in the air, but because the blood in the ears is cooled down on the way through the veins further around the body. What if we could have done the same to cool down? But it’s not something I miss during winter ^_^

It is Saturday, it is evening. Katja is still visiting, and it's time for some sweets and a movie. Maybe a Christmas movie? With elephants?

TK wishes you all a great weekend! And so do I.


See you again tomorrow ^ _ ^

PS: How do you know there's been an elephant in the fridge?

Kommentarer