Juledyrkalender 2017 - Luke 22 ^_^

Så kom den store reisedagen! Jeg reiser vanligvis alene, men i år hadde jeg selskap av Katja, og det var veldig koselig. Spesielt siden det ble litt venting på flyplassen. Det rakk å bli kveld før vi kom fram og det var så koselig å se stjernene i vinduene og treet utenfor huset. Endelig hjemme til jul!
TK kjørte meg til Oslo S på formiddagen. Før vi reiste, åpnet vi selvfølgelig dagens luker i kalendrene våre.
Jeg fikk en kjekk avtalebok og i trefigurkalenderen var det enda en mus! Så søt!

Det er en slags mus med i dagens juledyrkalender også, men ikke en vanlig mus. Vanlige mus, de forbinder jeg med jul. Da jeg var liten hadde vi tre fine musebamser som vi pyntet med til jul. De var morsomme å leke med! Den muselignende gnageren i kalenderen i dag, er en springmus, nærmere bestemt ørkenspringmus.
De lever i tørre områder, ofte ørkener, og har lange kraftige bakbein. De er våkne om natten, og hopper dit de skal. Om det er sant, det vet jeg ikke, men jeg leste at noen kan hoppe tre meter i ett hopp. De trenger ikke så mye vann, og får nok vann gjennom det de spiser. Om jeg har forstått det riktig, så er hoppemus en undergruppe av springmus, og i Norge har vi en hoppemus som heter bjørkemus, og det er den eneste gnageren vi har i Norge, som går i vinterdvale.

Jeg har dessverre ikke bilde av en ekte ørkenspringmus, for jeg fant ingen gratisbilder jeg kunne bruke. Men jeg synes tegningene våre gir et godt bilde av hvor søte de er ^_^

I overmorgen er det julaften! Det er så hyggelig å gi og få gaver.
Denne fine gaven fikk jeg fra min venn og nabo SK ^_^

Jeg håper alle har en fin fredagskveld!

Vi ses i morgen ^_^

Kommentarer