Juledyrkalender 2017 - Luke 16 ^_^

Det snør litt og vinden blåser litt. På en av TKs duppedingser står det at det er -1 ute, men at det føles som -7. Utenfor vinduene i spisestuekroken vår, ser vi rett på et kaos av busker og trær ved en liten bekk. Jeg har mange ganger hatt lyst til å ta med meg sag og rydde opp i villnisset. Samtidig er det masse dyreliv inni der. Akkurat nå flyr det masse småfugler fra gren til gren. De er usynlige helt til de rører seg, og det rører seg overalt, hele tiden. Det er morsomt å se på.
 Det var godt å sove litt lenge i dag. Vi sto opp og spiste frokost, jeg snakket litt med pappa, også åpnet vi dagens kalenderluker.

TK fikk et lite pinnsvin! Jeg fikk puslespill! Jeg elsker puslespill. I alle størrelser! Den lille muldvarpen bråker i dag, men jeg tilgir ham siden han er så blid ^_^

 I juledyrkalenderen i dag, skal vi dykke ned i dypet, minst 100 meter! Vi befinner oss ute på de norske hav, og luringen bak luke nummer 16, er en rød fisk. En uer.
I havområdene rundt Norge, finnes det tre forskjellige typer uer. Vanlig uer, snabeluer og lusuer. Det blir stadig mindre vanlig uer, og den har stått på rødlista siden 2015. I fjor ble det innført forbud mot direkte fangst. Å fiske litt med snøre, er greit, men ikke å fiske masse.
Jeg husker at jeg sto utenfor kjellerdøra til mor og far, mine besteforeldre, og så på at far rensket uer. Det var fascinerende. De var så stygge! Med ekle øyne! Som poppet ut. Æsj.

Det er lørdag i dag. TK er i bursdagsselskap. Hans storebror fyller år. Jeg og Katja besøker verdens beste Anki.
Ønsker dere en nydelig lørdagskveld med masse julestemning ^_^ 

Kommentarer