Juledyrkalender 2017 - Luke 18 ^_^

Det var så glatt i dag! Det hjalp ikke at jeg hadde på joggesko. Jeg gikk sakte og forsiktig for ikke å skli. Det var litt gruset her og der, men fortsatt glatt.
 Jeg hentet post og fikk tatt et par bilder på veien.

Jeg og TK åpnet kalender etter middag, og det var min tur til å åpne en skuff. Men hvor var skuff nummer 18?
 Nålen hadde ramlet av, så vi måtte åpne flere skuffer før vi endelig fant den rette ^_^
I skuffen var det små bjeller i mange farger. Det klaffet bra med bildet av den lille muldvarpen ^_^
I trefigurkalenderen dukket det opp en ny kanin.

Dagens juledyr er et dyr som er mye større enn både muldvarper og kaniner. De finnes i Norge, men er en innført art. Opprinnelig fantes de på Grønland og i Canada, men nå er de noen flere steder. I norge går det bra, de har fått et område å leve på, og de ødelegger ingenting. De holder til på Dovrefjell, og jeg har sett noen av dem fra togvinduet. Dagens dyr er moskus, eller moskusfe.
 Det finnes over 200 stykker på Dovrefjell. Nå som det er vinter, søker flere av dem sammen og flokkene blir litt større. De er vinterdyr og liker å ha det kaldt. Mildere vær kan gi hardere snø som gjør det vanskeligere å finne mat.
Det arrangeres moskussafarier for dem som har lyst til å være med på det. Det er ikke lurt å komme for nær dem, for de kan angripe. De er veldig pene og staselige dyr, men best å se på avstand ^_^

I kveld skal jeg og TK ha filmkveld. Vi har allerede sett dagens episode i julekalenderen.
 Vi ser på "Jakten på tidskristallen". Hvis denne gjengen ikke lykkes, kommer tiden til å stoppe, og det blir ikke jul og ikke noe mer etter det. Alle blir fryst i tiden for alltid.

Jeg og TK har tenkt oss på kino for å se den nye Star Wars-filmen før jeg reiser nordover, episode 8, men før vi kommer så langt, vil vi se episode 7 en gang til. Det er det vi skal i kveld ^_^

Jeg ønsker dere en trivelig mandagskveld!
 
Hvordan går det med julestemningen forresten? Her kommer den krypende, med juleblogging, en varm hvetepose i fanget og julemusikk i bakgrunnen ^_^


Kommentarer