Juledyrkalender 2017 - Luke 17 ^_^

Jeg og Katja har vært i Årnes i natt. Vi har hatt det veldig koselig!
 På vei til Årnes stasjon på formiddagen i dag, nøt jeg hvert sekund og hvert eneste snødekte tre. Det er så fint med sne og frost i trærne. Et lite glimt av sola fikk vi også.

 Borte er bra, men det var godt å komme hjem til min kjære, som ga meg en stor klem og lagde middag til meg. Etter middag åpnet vi dagens kalenderluker.
 Vi fikk en ny ugle til det fine treet, den lille muldvarpen lekte i snøen og TK fikk en liten tv med spennende bilder i.

Dagens juledyr er en av favorittdyrene til Katja, nemlig den elegante svalen.
 Svaler er en type spurvefugl og det finens cirka 80 forskjellige arter.  Det er tre typer svaler som hekker i Norge og de er sandsvale, taksvale og låvesvale. Svalene liker ikke vinter, så de bruker ikke å feire jul i Norge. Det gjør de andre steder.
Svaler spiser insekter og spår været. Det at de kan spå dårlig vær, er på grunn av insektene. Når det er for mye trykk i lufta holder insektene seg nærmere bakken, og svalene følger etter.

Selv om det ikke er en svale, har jeg også lyst til å nevne fuglen tårnseiler. De har også blitt kalt tårnsvale, men de er ikke spurvefugler. En tårnselier kan være snarlik en svale, og jeg lurer på hvor mange ganger jeg har sett en og trodd jeg hadde sett en svale... En tårnseiler er skapt for et liv i lufta, og de kan fly i flere år i strekk. Uten å lande en eneste gang! De spiser, sover og parer seg på vingene. De setter seg aldri på en strømledning, som svalene på bildet over.

Det er koselig å tegne disse dyrene og jeg håper jeg fortsetter å tegne i 2018. Da jeg kom hjem til Anki i går, så jeg at hun hadde hengt opp et bilde jeg ga henne i 2003, vil jeg tro. Det er et selvportrett ^_^
Det var så mange fine bilder på veggene, og fine figurer rundt omkring. Jeg likte veldig godt en perlet rev som sto på peisen, og griseglasset, som det en gang har vært småkaker i.

Jeg håper at alle har hatt en fin kveld og at dere er klare for en ny uke! På kista vår brenner tre lys, for lengsel, håp og glede. Neste søndag er det julaften. Gleder du deg?

Nå er det bare sju luker igjen i kalenderen. Det blir spennende å se hvilke andre dyr som dukker opp! Vi snakkes igjen i morgen ^_^

Kommentarer