Juledyrkalender 2017 - Luke 5 ^_^

There's an English summary at the end for my English speaking friends ^_^

Jeg har fått ett julekort så langt i år! Jeg lurer på om jeg får flere? Jeg henger litt etter med å sende juleposten. Jeg var i god rute, men så ble det plutselig desember! Kortet fikk jeg i posten i forrige uke og det er sendt fra Finland ^_^
 Hun som har sendt dette kortet er en av mange finske postcrossere (medlemmer av postcrossing.com) og hun ligger på tredjeplass i antall sendte kort nasjonalt. På 11. plass internasjonalt. Hun har sendt 14 837 kort! Det er helt vilt.

Akkurat nå, før jeg fortsetter med julekortene, skriver jeg et brev til Japan. Hun jeg skriver til har sendt meg en julegave, så jeg må skynde meg å sende en jeg også. Jeg håper hun liker gaven ^_^
 I dag på jobb, så var det min tur å få gave!
 Jeg fikk en ansiktsvamp som det blir spennende og prøve, og brente mandler ^_^

I kalenderen i morges, fikk jeg åpne Winter Wonderland-kalenderen, mens TK åpnet de andre to.
 
 Det var en søt rev bak dagens luke! TK fikk mange små terninger og Den lille muldvarpen holder en falk ^_^

I dag forlater vi insektenes verden og reiser helt til Australia for å bli kjent med et lite pattedyr som jeg til nå nylig ikke visste at fantes! Den dukket plutselig opp i den ene dyreboken vår mens jeg lette etter inspirasjon til juledyrkalenderen. Jeg ble helt forelsket! De er ganske små og veldig, veldig søte. Juledyret bak luke nummer fem er en numbat.
De er pungdyr, men de har ikke pung. Istedet beskyttes de bittesmå barna av den lange pelsen mor har på magen. De spiser termitter, maur og andre insekter og har en kjempelang, tynn tunge. Perfekt til å fange termitter med. De er aktive om dagen og gjemmer seg for rovdyrene om natten. De foretrekker å være alene og trenger store områder å bo på. De er dessverre utrydningstruet og står på rød-lista.
Jeg kan ikke skjønne hvordan kattene og revene har hjerte til å spise noe så søtt! Også dingoer, slanger og fugler spiser numbat.

Hvis du er interessert i å lære mer om numbaten, så kan du følge denne lenken: Prosjekt numbat.
Nettsiden har også en veldig fin nettbutikk, der de blant annet selger dette julekortet ^_^
Det er nesten like fint som gavelappene jeg, Espen og Katja har tegnet!

Nå skal jeg og TK spise kveldsmat og se på opptak av dagens episode i den svenske julekalenderen "Jakten på tidskristallen". Det blir koselig!

Jeg håper at alle sammen har det fint og at dere slapper av og tar livet med ro! Det blir jul uansett ^_^
Vi snakkes i morgen ^_^








I have received one Christmas card so far this year! I wonder if I get more? I have suddently fallen behind with my Christmas cards. December came out of nowhere. I got this card from Finland from a female postcrosser (a member of www.postcrossing.com). She has sent 14 837 cards! It’s crazy.

Now I’m working on a letter I’m going to send to Japan. The Christmas cards must wait. My pen pal in Japan has sent me a present and I have to hurry and send one back. I hope she’ll like it ^_^

At work today, it was my turn to open the present in our calendar. I got roasted almonds, a traditional Christmas treat, and a sponge for my face.

It almost feels like Christmas Eve already! In the calendar today there was a fox, a jar with small dices and a new, cute picture of The little Mole.

In the calendar this morning, I opened the Winter Wonderland calendar, while TK opened the other two.

Today, we leave the world of insects and travel all the way to Australia to get to know a little mammal that I recently discovered! It suddenly appeared in one of our animal books while I was looking for inspiration for this Christmas calendar. I fell in love! They are quite small and very, very cute. The Christmas animal behind door number five is a numbat.

They are marsupials, but they do not have a pouch. Instead, the tiny children are protected by the long coat the mother has on her stomach. They eat termites, ants and other insects and have a long, thin tongue. Perfect for capturing termites. They are active during the day and hide from the predators at night. They prefer to be alone and need large areas to live on. Unfortunately, they are threatened with extinction and are on the red list of endangered animals.

I cannot understand how the cats and foxes have the heart to eat something so adorable! Also dingoes, snakes and birds eat numbat.

If you are interested in learning more about the numbat, you can follow the link above, just press “Prosjekt numbat”.

The website has a very nice online store, among other things they sell this Christmas card.

It's almost as nice as the gift tags I, Espen and Katja have drawn!

Now I and TK are going to eat supper and watch the recording of today's episode in the Swedish Christmas calendar "The Hunt for the Time Crystal". I’m looking forward to it.

I hope everyone is fine and that you relax and take it easy!

See you again tomorrow ^ _ ^



Kommentarer