Juledyrkalender 2017 - Luke 6 ^_^

There's an English summary at the end for my English speaking friends ^_^

Jeg gleder meg sånn til lysere dager! Dette bildet tok jeg klokken 8 i morges, på vei til jobb.
Picture taken at 8 o'clock this morning.
 Det skal ikke mye snø til før alt blir litt lysere. Og siden det er desember, er det mange som pynter med lys i trær og busker og på selve huset. Det er koselig, synes jeg. Vi har vært nede i ca 10 minusgrader denne uka, men nå er det mildere igjen.

Jeg var ute en liten tur før lunsj, og har lyst til å dele et nytt fuglebilde med dere.
 Jeg tror ikke jeg har sett andre dyr denne uka. Det er mulig jeg har sett noen gå tur med hunden, men ellers har det vært bare fugler. Dette er nok kaier. De lever i store kolonier. Det er gjerne noen skjærer og et par kråker sammen med dem også.

Det dukket opp en ny fugl i den ene julekalenderen i dag!
 Vi åpnet kalenderene etter middag. TK fant en fugl i Winter Wonderland-kalenderen og jeg fikk en bitteliten, kjempesøt kalender. Den lille muldvarpen kom med en stor julekurv.

Både Katja og Espen har vært så flink til å tegne, det er bare jeg som henger etter. I kveld har jeg tegnet sånn at gavelappene er klare til og med lørdag. Jeg gleder meg til å vise dem frem!

Bak dagens luke i juledyrkalenderen, gjemmer det seg en liten tass mange av oss har sett på ekte. Jeg tror nok de dukker opp på julebilder innimellom også, men ikke kjempeofte. De er så søte! Jeg husker at jeg løp etter en en gang, da jeg var liten. Vips, så var den borte. Røyskatter er veldig kjappe!
My weasel on th left, Espen made the one in the middle, and Katja the one on the right. How cool is that snowman?
Røyskatten har sommer- og vinterpels, men halespissen er bestandig svart. Den hvite vinterpelsen var ettertraktet som pelsverk og heter hermelin. De kan finne på å samle mat og gjemme det bort. Om ryktene er sanne så kan de også finne og ta med seg uspiselige ting, for eksempel fra en kjeller, og gjemme det vekk. For meg høres det ut som nissestreker. Nisser og røyskatter kommer sikkert godt overens. Røyskatten er flink til å svømme og mestere i å fange mus. De er en av åtte arter i mårfamilien som lever i Norge. De andre artene er jerven, grevlingen, oteren, ilderen, minken, måren og snømusa.
Picture from pixabay.
Jeg tror ikke jeg har sett en vill røyskatt siden jeg var liten. Jeg er for lite ute i naturen!

Fordi vi åpnet kalenderen sent i dag, har jeg ikke hatt på dagens kalenderbutton. Vi bruker dem også for å fortelle datoen i skuffkalenderen vår ^_^
De er veldig fine, synes jeg!

Om ikke lenge er denne dagen over. Den har vært fin! Finland har feiret bursdag! Hele 100 år som selvstendig stat. Gratulerer så mye! Jeg har feiret med å spise After Eight. Før klokken åtte!

I morgen reiser vi ut i verden igjen, for å møte en sjelden og rar liten skapning. Det blir spennende! Vi sees da ^_^







I'm looking forward to brighter days with more light! The snow makes it seem brighter, and that’s good. We’ve had a couple of cold days, but it’s getting milder again.

When I think about it, I don’t think I have seen any other kind of animals than birds lately. I might have seen someone walking their dog, but I can’t remember. I was out to buy lunch and saw the local colony of jackdaws in a tree. That was only a part of the group.

There was a bird in the advent calendar today too! We opened them after dinner today.
I have spent the evening drawing. I managed to make 4 gift tags today.
Behind door number six in this animal calendar, we find a weasel! They are so cute! I remember I sometimes saw one when I was little, near my grandparents’ house. I have not seen a wild one since I was a child. I think I have to go outside more often!
The fur changes color from summer to winter, but the tail is always black. They can gather and hide food. If the rumors are true, they sometimes take and hide things from peoples cellars that aren’t eatable. I imagen the weasel is good friends with the Scandinavian “Nisse”.

The weasel is good swimmers and excellent mouse catchers. In Norwegian they are called “Røyskatt”. “Røys” means cairn, like a pile of rocks, and “katt” means cat. A cat that roams the cairns, maybe ^_^

I didn’t wear my button today! We also use the buttons to mark the doors in our homemade advent calendar, so when we didn’t open the calendars this morning like usual, I didn’t wear the button. It looks good on the fox, though!

I’m half Finnish, and today Finland celebrated their 100 year of independence. Congratulation!

I’ll see you again tomorrow!
 

Kommentarer