9. desember 2014 - Å glede andre...

Jeg har en bokhylle. I bokhylla er det et skap. Inni skapet er det mange hemmeligheter. Det er et gaveskap. Hvis jeg lager noe eller snubler over noe fint jeg har lyst til å gi bort, så havner det i gaveskapet. Der ligger tingene å venter i spenning på å bli pakket inn. Jula er spesielt spennende!


Og nå er jula nesten her! Og det er så gøy! For å gi gaver er noe av det morsomste jeg vet! Jeg kan planlegge gaver i lange tider. Ting jeg kan lage, saker jeg kan kjøpe. Prøve å sette meg inn i hva andre kan bli glade for. Jeg for eksempel, blir veldig glad for ting folk har laget selv. Og jeg liker å gi ting jeg har laget selv. Det igjen tar tid, så som regel gir jeg bort ting jeg har kjøpt helt selv, men det er fint det også ^_^

Og det er gøy å pakke inn!


Kjøpe/lage, det blir som man har tid til ^_^
I hvert fall som det man tar seg tid til. Jeg synes ikke man skal bruke mer tid enn det man vil selv. Og jeg synes at i stedet for å klage på kjøpepress, kommersialisering, at alle har jo alt de trenger likevel, at alle er så storforlangende, så kan man faktisk ta tilbake jula og si at vet du hva, jeg gjør det på min måte! 

Min måte er å samle ting over tid og å lage ting når jeg blir inspirert. Det er ikke alltid jeg blir ferdig. Jeg har faktisk gitt bort halvferdige ting med lovnad om at det blir ferdig snart. Lillesøster stakk seg på pakken jeg ga henne i fjor. Det var en og en halv vott og fire, spisse strikkepinner. Tre måneder etter jul fikk hun dem endelig ferdig i posten.


Vi er heldige. Vi har alltid fått mange og fine gaver. Jeg blir overveldet hvert eneste år over alt det flotte jeg får. Jeg kan bare håpe at mine gaver bidrar til den følelsen hos andre også. Det er ikke automatisk sånn at det er de dyre gavene som treffer en mest. Julen for meg handler om de nære og kjære ting. Man skal vise mange at man bryr seg og tenker på dem. En liten oppmerksomhet er nok. Det er ikke tingene i seg selv man skal bli mest glad for, men det som ligger bak. Jeg vet at ikke alle tenker slik, men jeg synes man skal få gi det man vil gi uten at man skal gå å kjenne på at det er for lite eller for mye. Man bestemmer faktisk helt selv. Det finnes ingen regler. Og det er det jeg mener med å ta jula tilbake. Jula skal ikke føles som tvang.


Jeg elsker som sagt å gi bort gaver, så jeg bruker en del tid på det, men det gjør jeg fordi jeg har lyst. Det gjør meg glad. Av og til gir jeg bort halvferdige votter, andre ganger gir jeg bort en pakke klistermerker. Mine nærmeste får gjerne litt dyrere ting, men ikke nødvendigvis mindre omtanke enn det de andre får. Og så kan det hende at jeg har lyst til å gi noe til noen som jeg vanligvis ikke bruker å gi noe til, men jeg vil heller ikke at de skal føle seg presset til å gi noe tilbake. Da kan det hende jeg gir bort en pakke klistermerker, som sagt, eller en refleks, og en hyggelig hilsen på pakkelappen ^_^

Jeg og en venninne brukte å gi hverandre gaver selv om vi ikke møttes så ofte, og så ble det vanskelig både å finne på noe og å få sendt gaven. Da ble vi enige om å heller møtes før jul og spise sammen ute. Det har vi gjort flere ganger og det er like koselig hver gang. En fin julegave begge har like stor glede av ^_^


 Dette forkleet var en gave til mormor for en del år tilbake. Jeg, Lillesøster og Lillebror tegnet på det, det var kjempekoselig :-)

Neste år har jeg lyst til å gi bort enda flere ting som er hjemmelagd! Det har jeg hvert år ^_^

Man kan også gi til de som ikke er vant til å få så mye. Det finnes mange fine julekampanjer. Mange man kan støtte med penger eller gaver. Man kan invitere folk hjem til seg!


Jeg synes det er fantastisk at så mange jobber for de som har lite. Det er så mange fine tiltak!

Det er så fint å glede andre ^_^


Kommentarer