1. desember 2014 - Vi teller ned, luke for luke ^_^


Jeg er 7 år, jeg har lagt meg, men må opp på do. På kjøkkenet sitter mamma og monterer adventskalender. Det er en Portveien julekalender, i 3D, selve huset, med luker på alle veggene. Man ser sikkert sjiraffen Raffen også. Jeg følte at jeg hadde sett en overraskelse, noe jeg ikke burde se før det var morgen. Jeg må spørre mamma om hun husker det. Morgenen etter hadde både jeg og Lillesøster hver vår kalender. Og de var fine! Man kunne jeg snu rundt på den og finne luker både her og der! Som regel hadde vi sjokoladekalendere. Jeg kan ikke huske at vi hadde noen andre barne-tv-kalendere noen gang, og vi hadde heller ingen tradisjon for pakkekalendere. Bare jeg fikk åpne en luke hver dag så var jeg fornøyd jeg :)


Det er utrolig hva man finner på internett! Takk til fineminner og snackstage.blogspot.no! Følg linken for å se mer av kalenderen. I 2012 pakket hun nemlig frem denne kalenderen fra sin Portveien 2-samling og åpnet en luke hver dag i hele desember! En herlig reise tilbake til 1990 :-D

Åh, nå ble jeg helt i ekstase av å finne denne bloggen! Jeg bare elsker adventskalendere! I alle slags utforminger og på alle slags medier! En liten hemmelighet, en liten overraskelse, en liten oppmerksomhet hver eneste dag. Er det ikke fint? Det kribler i fingre og man klarer nesten ikke vente, langt mindre til julaften! Som voksen er man gjerne mer kontrollert, men det er fortsatt gøy. Både å ha kalender selv, eller å gi bort en, kjøpt eller hjemmelaget. I år har jeg og TK kombinert en kjøpt og en hjemmelaget. Vi har en mummikalender i postkort-format med luker, og en pakkekalender. Vi har kjøpt 12 gaver hver og åpner pakke og luke annenhver dag ^_^
Jeg åpner oddetallspakker og dermed var det min tur først :-D
I tillegg har jeg en liten snapkalender gående for de jeg er venner med på snapchat, jeg har kalenderbuttons fra Åhlens og TK legger ut et bilde hver dag på Instagram. Av de jeg følger på Instagram er det altså torekko, lillesøster katjamore og sandra_lundvall som har bildekalendere. Jeg er kjempeglad for at Lillesøster endelig har kommet seg på Instagram! Ellers hadde jeg en kjempestor glede av å følge sandra_lundvall i fjor, og jeg er spent på hva hun tegner i år ^_^

Dette bildet er fra fjorårets kalender. De er verdt å sjekke ut! Det ble mange fine, rare og nydelige kalendertegninger :)

Kanskje jeg skal lage en tegnekalender neste år? 
Det er bare fantasien som setter grenser for hva en adventskalender kan være. Om det er en appelsin med nellikspikere, eller at man leser en julefortelling hver dag, om det er et hobbyprosjekt, en kjøpeskalender, en pakkekalender med ting eller gjøremål, et daglig bilde på en instagramkonto, en julekonkurranse arrangert av en eller annen forretning på nett eller i butikken, å skrive eller lese adventsblogg, å følge et 24-dagers treningsprogram, å gå en daglig tur bare for turens skyld eller for å henge opp litt julepynt på et overraskende sted. Hva man enn måtte ha lyst til. For meg er juletiden en fin blanding av litt nostalgi og en stor dose av hva man gjør det til selv. Det samme med kalendere, man kan gjøre akkurat det man har lyst til.


Bildene over er hentet fra den norske wikipedia-artikkelen om adventskalendere. Det første bildet viser Rådhuset i Hatingen, Tyskland i 2011. De dekorerte bygget med barnetegner og avduket ett og ett bilde i hele desember. Det hadde vært gøy å se i virkeligheten! Jeg liker også konseptet med å lage kalendere av barnetegninger. Tenk å gi bort 24 herlige barnetegninger, eller få 24 herlige barnetegninger! Lykke ^_^


Denne tegnet jeg til bloggen for noen år siden. Det er vel bare å ta pennen fatt og tegne litt mer? Det er bare å begynne å legge planer for neste års kalendere allerede ;-)

Har du en fin kalender? Har du laget en fin kalender? Bildet under viser en kalender jeg fant på Tanum. Det er ikke ofte man ser «Tre nøtter til Askepott» som kalender, det har jeg aldri gjort før, så gjett om den måtte kjøpes! Jeg sendte den til Lillesøster i posten, og hun ble kjempeglad :-D


Og nå kunne jeg bare ha fortsatt. Skrive om kalendere jeg har laget, skrive om kalendere jeg drømmer om å lage, finne morsomme ideer på nettet. Herregud, jeg har ikke en gang nevnt Odd Willy! Odd Willy var navnet på skapkalenderen jeg og Christine hadde da vi jobbet sammen i barnehage. Jeg blogget om den i 2011 ^_^ Det var en flott kalender! Kanskje jeg skriver litt mer om den en annen dag i desember. 

Avslutningsvis vil jeg bare dele en artikkel fra Dagbladet på lørdag. Dagbladet samarbeider med Unicef om et prosjekt som heter «den ene i julen», der de setter søkelys på julens verdier, ensomhet og de som faller utenfor i jula, for å bruke deres egne ord. Et kjempebra initiativ! På lørdag kunne de fortelle om studenten Marianne Sagbakken som lager en annerledes kalender. Hun pakker små gaver og gir til tilfeldige folk på gaten. Hennes kalender er å glede noen hver dag med en liten oppmerksomhet og en prat. Er det ikke fint? 

Og nå er det bare 23 dager igjen til julaften!

Sees i morgen ^_^


Kommentarer