12. desember 2014 - Snurr film!

Julefilm! Så gøy! Noe av det gøyeste i julen! Å drømme seg bort i eventyr på tv-skjermen eller på kino :-)
Men for et svært tema å ta for seg! Jeg vet ikke om hverken jeg eller bloggen klarer å håndtere noe så stort. Jeg tror jeg må gjøre som med julefortellingene jeg blogget om litt tidligere og saumfare filmhyllene og se hva jeg finner ^_^

Jeg lekte litt med ideen om å lage en topp-10 liste, men det er vanskelig. Jeg tror det er en liste som trenger litt modning. Det er gøy å google da, man får mange fine tips til filmer. Som med julen generelt tror jeg at våre preferanser når det kommer til julefilm baserer seg litt på nostalgi og ellers bare på hva man liker. Hva man blir underholdt av. Det er ikke over alt i verden at man får julestemning av å se Tre nøtter til Askepott.

I fjor så jeg litt tilfeldige filmer på tv. Love Actually for eksempel, som er en veldig fin film. Bill Nighy er bare best! Og jeg så Alene hjemme 2! Det var overraskende morsomt å se den igjen ^_^

I år begynte vi å se julefilm 29. november ^_^


Og det var gøy! Alan Rickman og Bruce Willis i samme film, to favoritter på samme sted ^_^
Det er kanskje ikke en film som gir meg julestemning, men om jeg begynner å se den hvert eneste år så kobles det nok. God underholdning er det i hvert fall ^_^

Vi har også sett på animasjonsfilmen Arthur Christmas. Den så jeg første gang i fjor, men TK hadde ikke sett den. Det er en veldig fin historie om gleden av å gi :-)

Til sammen, inkludert Arthur Christmas, fant jeg fire filmer i samlingen min som på en eller annen måte handler om julenissen. Og jeg elsker dem alle fire! Bildet øverst til høyre er fra coveret til den finske filmen Rare Exports som er historien om den virkelige julenissen. Du vet, han som ikke er så snill med barna. Jeg håper jeg får sett den i år også. Jeg eeeelsker den!

Santa Clause the Movie, fra 1985, og som ikke må forveksles med Tim Allen-filmene, er en film jeg så da jeg var liten, og jeg elsket den. Nå synes jeg den er helt grei, også får den masse nostalgiske plusspoeng ;-) Jeg liker begynnelsen best, hvor vi får se hvor julenissen kom fra og hvordan han ble nisse. Så går filmen over i å handle om en av alvene, som spilles av Dudley Moore og historien blir litt annerledes, men verdt å se en gang om man ikke har sett den :-)

The Nightmare before Christmas handler også om nissen. Og om ønsket å være nisse. Om fascinasjonen ved julen. Jack gjør så godt han kan. Og han er en nisse i min ånd: Han gir bort alt det han liker best og håper det blir tatt godt i mot ^_^

Neste pulje er min samling med klassikere ^_^
Nå kan man jo kanskje diskutere om Scrooged er en klassiker. Jeg har nettopp sett den igjen, sammen med TK, den tredje julefilmen jeg har sett til nå i år. Den også husker jeg fra min ungdom, og det var gøy å se den igjen. Det er jo en moderne vri på en klassiker. Basert på Dickens' A Christmas Carol, som for øvrig er en historie jeg elsker i alle salgs filmatiseringer. Om det er med Donald, med Muppets, med Jim Carrey, med Patrick Stewart (den så jeg også i fjor!), eller hvem det måtte være. Det er gøy uansett :-D

Tre nøtter til Askepott er en klassiker. Punktum.

It's a Wonderful Life er kjempefin! Cinemateket bruker å vise den på kino, og det var sånn jeg så den første gang. Den er helt klart en film å komme i stemning av. Det tror jeg nok kanskje White Christmas også er, men den har jeg nettopp kjøpt og ikke sett. Det blir spennende :-)

Neste pulje er restpuljen. Tre filmer med handling lagt i julen, og en vinterfilm.
Almost friends heter egentlig Almost Christmas i følge baksiden på filmcoveret, mens på imdb heter den All is bright. Den har jeg heller ikke sett. Da jeg skjønte at handlingen foregår i julen valgte jeg å spare den. Jeg kjøpte den fordi jeg er fan av herremannen til venstre på bildet. Paul Giamatti spiller i mye rart, er veldig flink og interessant. Jeg tror kanskje ikke det er en feel-good film, men vi får se :-)

Ellers er både Himmelfall og Tokyo Godfathers filmer som også foregår i romjulen. Sistnevnte bruker å bli vist på tv. Tror det er nrk som tar seg av det. Det er en japansk animasjonsfilm om tre uteliggere som finner et forlatt barn. Vi blir bedre kjent med alle tre og bakgrunnene deres der de prøver å hjelpe det lille barnet. Den er virkelig fin.

Himmelfall er en norsk film med blant annet Kristoffer Joner, som jeg synes er kjekk. Den er litt alvorlig, søt og underfundig. 

Jeg tok også med Frost, for hvis man vil tror jeg det kan være en film som kan bidra med julestemning :-)

Og hva er så dine favoritter? Fortell meg gjerne :-D


Helt til slutt en liten filmnyhet:


På nyhetene i går kunne de fortelle at de har funnet en Disney-film på Nasjonalbiblioteket i Mo i rana. Man trodde den var helt tapt, og nå er den nesten komplett :)

Det dreier seg om en liten snutt på cirka 5 minutter som heter Empty Socks. I 1927 ble den presentert som Disneys første julefilm. Er ikke det kult? Og heldige filmarkivaren som har fått være med å finne den! Å finne skjulte skatter i arkivet er en drøm :-D

Les mer om det her:


http://www.nrk.no/nordland/denne-87-ar-gamle-disneyfilmen-trodde-man-var-tapt-for-alltid-1.12094942

Og ikke glem å gi meg julefilmtips da! :-D

Kommentarer