5. desember 2014 - Jul på jobben.

Selv om årets siste røde dager er i desember, så blir det ganske mange dager på jobb. Er det noe å få julestemning av da?
På morgenen skynder man seg for å komme seg på jobb, og på ettermiddagen skynder man seg hjem eller til andre avtaler. Disse to bildene er tatt i resespsjonen som jeg skynder meg forbi hver morgen. De har satt opp juletre og pyntet med hvite julestjerner. Jeg liker de glasskulene, synes de er fine :-)

Det pyntes til jul på jobben også. Det skal jo være koselig! Og også på jobb er det hva man gjør det til selv. Mange steder finnes det en liten ildsjel eller to som starter et juleprosjekt.


TK har lengre fartstid med kontorjobbing enn meg. Der han jobber er det ei som bruker å arrangere hemmelig nisse. De som melder seg på trekker hver sin venn og så gir man små oppmerksomheter til den hemmelige vennen sin frem til siste dag før jul. Tenk å finne en sånn en i posthylla si en litt grå dag, i en litt grå posthylle?


Da jeg jobbet i barnehage var julestemning en del av jobben. Jeg jobbet i en familiebarnehage med åtte 1-2-åringer. Vi hadde pedagog en dag i uke og en månedsplan som la føringer på hva man burde gå gjennom, ellers styrte jeg og Christine det som vi ville. Vi lagde jul for de små, og vi lagde jul for de store ^_^

I tillegg til alt mulig av julekosprosjekter vi kunne komme på, hengte vi opp månedens julesanger i taket og lot barna få velge hver sin gang hvilken sang vi skulle ta, og lagde en liten lek av det.

Inni voksenskapet hadde vi en annen kalender. Odd Willy, som jeg blogget om her i på bloggen i desember 2011.


 Ingen andre enn oss åpnet dette skapet, så det var kun vi som visste om hva den skjulte. Av og til er det fint å ha noen hemmeligheter også. Vi åpnet annenhver dag, og jeg blogget om det. Det er en av mine favorittkalendere noen sinne ^_^

Apropos kalendere. Jeg blogget jo om det her om dagen og senere slo det meg at jeg ikke nevnte noen av mine danske favoritter. Danmark ble ikke nevnt i det hele tatt! Stakkars Danmark... Jeg har ikke sett så mange danske kalendere da, bare to, men til gjengjeld var de ikke så verste. Jul i Valhall var helt grei underholdning om noen barn som må hjelpe til å hindre Ragnarok (husker ikke mer enn det), og jeg simpelthen elsket Jesus og Josefine første gang jeg så den. Jeg er ikke spesielt troende, men jeg koste meg skikkelig likevel og jeg synes Jesus og Josefine er en kjempefin historie uansett hva man tror på :)

Josefine, som vi ser på det øverste bildet, har bursdag på julaften. Det kunne vært greit det, men moren hennes er prest og Josefine liker ikke å måtte dele bursdagen sin med Jesus. Så møter hun en antikvitetshandler som heller ikke liker julen noe særlig og inne i antijul-butikken hans finner hun en bortgjemt julekrybbe som også er en tidsmaskin. Den tar henne med til da Jesus var barn og hun begynner å endre på historien. Kanskje hun kan få bursdagen sin helt for seg selv?

Ellers viser NRK en dansk serie som heter Pakten. I 2010 jobbet jeg som vikar på en barneskole, og da fikk de eldste klassene se en episode i lunsjen. Det var hyggelig. Jeg har veldig lyst til å se den fra begynnelse til slutt, men den er dubbet og jeg vil helst se den med original tale. Kanskje danskene selger den med undertekst? Verdt å finne ut :)

Men nå pratet jeg meg bort. Dette er jo et blogginnlegg om jul på jobben!

I etasjen hvor jeg jobber har de pyntet det så fint med juletre og adventsstjerner, det er julebriketter på lunsjbordet og i dag ble det servert julegrøt. Inne på kontoret ligger en julegave fra jobben. Vi har ingen hemmelig nissevenn eller kalender. Jeg hadde litt lyst til å lage en improvisert kalender på korketavla. Jeg liker ideen og legger den på en lur plass og kanskje jeg kan bruke den ved en senere anledning. I år strekker bare ikke tiden til. Jeg rekker ikke å gjøre alle de små prosjektene, jeg må konsentrere meg om de store.

Men hvis man vil ha mer julestemning på jobben så er det så enkelt at man forsøker å gjøre noe med det. Og vil ingen være med på leken så kan man alltids lage sin egen lille lek og lure de andre med på den likevel. Om det er å gjemme et lite juledikt i noens posthylle, bruke korketavlen som julekalender eller noe annet lurt man skulle få lyst til. Det er bare å sette i gang ^_^

Har dere et morsomt juletiltak på jobben din?

Kommentarer