18. desember 2014 - Julereklame

Reklame er så mye rart. De er til for å selge oss produkter. Det er så. Og vi blir påvirket, det er klart. Samtidig kan de være både fine og morsomme. Og kanskje de til og med kan bidra med julestemning?

Det mangler i hvert fall ikke på forsøk.

Jeg har her funnet frem to snutter som jeg liker veldig godt. En god, gammel en, og en ny.


Den gode, gamle er NSB sin julereise. Den synes jeg er koselig. De spiller på nostalgi og blander bildet man har av en rolig og fredelig togreise med referanser til julehistorier, filmer og sanger. For eksempel ser man reven som rasker over isen. Askepott som mister skoen sin. Hovmesteren som snuber i skinnfellen. Det er rett og slett en vellykket reklame som holder seg godt.

Jeg er dessverre ikke like begeistret for å reise med tog lenger som jeg var før, men jeg har vært så uheldig de siste årene. Har det ikke vært planlagt vedlikehold så har det vært uforutsette hendelser som bare rammet min avgang. Buss og taxi og en masse forsinkelser og eventyr som ikke ligner på NSB sin fine reklame. Nå prøver jeg meg igjen i år. Og jeg gruer meg. Men så snart jeg har kommet meg på toget og reisefeberen demper seg så skal jeg gjøre mitt beste for å bare kose meg mens vi tøffer avgårde ^_^

Kanskje jeg får sett en rev?

Den neste reklamen er for Coca Cola.


Dere har sikkert sett den. Og jeg synes den er veldig fin. Målet er selvfølgelig å selge Cola, men de oppfordrer samtidig alle til å være snille med andre. Til å glede andre. Og det er så lite som skal til for å spre et smil.

Og jeg liker at det er gjerningene som ligger i fokus. Ja, jeg ser at det er reklame for Cola, men den er subtil og fin. Nissen har en flaske. Familien med julemiddagen dekker på med brus, men man ser ikke flasken i hver eneste scene og det setter jeg pris på. Man tror faktisk på budskapet om å være hyggelig med andre. Jeg gjør i hvert fall det. Jeg kjøper det glatt ^_^

I dag er det forresten juletema og avslutning på quizzen.

Sist gang jeg var på quiz med juletema så var vi bare to stykker på laget og jeg ble så stressa at jeg glemte hva Henki Kolstad heter. Nå husker jeg det lett. Helt til quizzen starter.

Kryss fingre!

Og finn gjerne på noe annet gøy enn å se på reklame ;-)

Hihi ^_^


Kommentarer