3. desember 2014 - Julekalender på televisjonsapparatet ^_^

Eller på en annen teknologisk duppedings, selvfølgelig. Men da vi var små var det tv'n som gjaldt. Vi hadde ingen tradisjon for å høre på radio, selv om det sikkert var mye fint der og, nei, vi så på tv. På NRK.

Jeg skal si dere at det var ikke lett i femte klasse, da the Julekalender ble vist for første gang og vi ikke hadde tv2. Det ble snart ikke snakket om noe annet. Alle gikk rundt og snakket norsk og engelsk om hverandre, bob bob bob, ikke sant. 

Bærre lækkert.

Jeg fant bildet her: http://filter.start.no/jul/arkiv/4
Julekalendere gir en gjerne noe å snakke om. I hvert fall før, da valgmulighetene ikke var like store som nå. I min generasjon er jeg sikker på at man i disse desembertider kan bygge vennskap kun av å dele alle følelsene knyttet til julekalendere på tv. Bare se på all den responsen NRK har fått fordi de ikke viser Jul i Skomakergata på tv!

For så som så mange andre, har jeg og Lillesøster vokst opp med Jul i Skomakergata, Portveiens julekalender, Teodors julekalender, Vertshuset den Gyldne Hale, Amalies jul, Jul i Blåfjell og Jul på månetoppen. Den kalenderen jeg nok husker minst av, er Jul på Sesam stasjon. Men så ble den bare vist en gang også. At man husker de andre har nok mye med at de ble vist flere ganger. Og det er sikkert også en grunn til at man er så glad i dem.

Dette bildet fant jeg her: http://www.tv2.no/a/3654775
Når jeg søker på julekalendere ser jeg mange som blogger om disse gamle seriene til NRK. De er virkelig elsket. Jeg bare merket hvor varm jeg ble inni meg her om dagen da jeg fant bilder av adventskalenderen til Portveien 2. Men selv om jeg er litt nostalgiker, setter jeg veldig stor pris på å få se nye ting. I år viser NRK Jul på Månetoppen igjen. Ikke så rart med tanke på at det er den av NRKs kalendere som har aller høyest seertall. NRK lager ikke nye julekalendere så ofte, og sier det er fordi de er storproduksjoner som både tar tid og som koster en del.

Mine senere favoritter er selvfølgelig Jul i Svingen, som ble vist første gang i 2006, og Julekongen som ble vist i 2012.
Jeg synes begge seriene er helt fantastiske. Julekongen er et glimrende eventyr om en gutt som finner en inngang til et hemmelig land, der jul og vinter har vært forbudt i mange år etter en tragisk hendelse. I Jul i Svingen følger vi familiene i Svingen og hvordan de feirer jul. Det er en veldig fin og sjarmerende serie det ikke er mulig å bli lei av.

Jeg synes NRK lager fine serier. Neste år skal de vise Julekongen igjen, og året etter det kommer en ny serie. Den ene julekalenderen på NRK jeg ikke har vært særlig begeistret for, er Barnas Superjul som de viste i 2007. Men så var jeg ikke i målgruppen heller da. Det var nesten krise, men jeg begynte å følge med på Willys jul, som Barnas Superjul viste cirka 5 minutter av i hver episode. Så jeg slo på barne-tv et stykke ut i programmet, og koste meg skikkelig da Willys jul kom på. Jeg synes den er knall! 

Willy skal feire jul på et hotell. Det er bare det at det er et hotell for folk som av forskjellige grunner ikke vil feire jul. Jul er strengt forbudt! Hvordan skal det gå?

Det finnes så mye gøy! Jeg tror dette blogginnlegget blir en kilometer lang. Og det går jo ikke. Jeg skal forsøke å stoppe på 500 meter. Jeg må bare fortelle litt om de svenske julekalenderne jeg og TK har fulgt med på. For selv om jeg er glad i NRK og seriene de viser, har jeg kommet dit at jeg ikke er så opptatt av å se repriser. Svenskene derimot, de lager en ny serie hvert år de! De har mye kortere episoder enn de norske, med intro og slutt er de cirka 15 minutter lange. Og det er egentlig akkurat passe.
I år ser vi på Tjuvarnas jul, fra 2011. Vi forsøkte å se den da den gikk på tv, men så ble det slik at vi ikke fikk sett slutten, så derfor tar vi den på nytt i år. Jeg har kjøpt den i en norsk dvd-utgivelse, så jeg går ut fra at den har blitt vist på norsk tv også ^_^

Kurre og Charlie er tyver i røverbanden Klappsnapparna. Lederen for banden planlegger et stort prosjekt. Det skal bli tjuvarnas jul. Eller?

I fjor så vi Allrams Höjdarpaket fra 2004. Allram er julekalendervert og viser oss episoder fra Höjdarna, kjent som Gjengen på taket i Norge. Jeg er stor Gjengen på taket-fan, og nå er jeg Allram-fan også. Han er skikkelig kul, noe han utvilsomt er enig i (hosthark). Og for en tv-vert!

Hotell Gyllene Knorren så vi på SV1 nett-tv i 2010. Jeg gleder meg til å se den igjen en gang, derfor har jeg kjøpt den, for den var skikkelig morsom, og fargerik :-D

For det er også så herlig med svenskene. De gir ut alle sine julekalendere, i en utgivelse, ikke to (pst, NRK!). Og når jeg sier alle så mener jeg alle:

Jeg mener, 1969!? Og ikke visste jeg at Albert & Herbert hadde sin egen julekalender! Husker at NRK viste serien Albert og Herbert. Jeg syntes det var moro. Og her er Mummidalen som sikkert Mamma husker det. Hun har fortalt om at hun så Mummidalen da hun var liten. Jeg regner med det er mye moro og finne i denne samlingen, og mye som har blitt gnagd på av tidens tann ^_^

Jeg har nå konsentrert meg om julekalendere med barn som målgruppe, og statskanalene, for det er gjerne disse seriene jeg ender opp med å se, og jeg skulle ikke skrive mer enn 500 meter... Men jeg synes for eksempel at Nissene på låven og Nissene over skog og hei er morsomt, og Vazelina hjulkalender har jo blitt en klassiker!

Jeg velger å avslutte dette innlegget med litt tralalalala, for det har vært en fin dag og hvem blir ikke i godt humør av Bruspulverguttene?



Følger du med på en julekalender i år?
Det er i hvert fall julestemning garantert, jeg garanterer :-D

Pling pling ^_^


Kommentarer