10. desember 2014 - Hva ønsker du deg til jul?

I går skrev jeg om gleden ved å gi. I dag skal jeg si litt om gleden av å få. Eller i hvert fall gleden av å ønske seg noe. Julen handler om drømmer, om spenning, om overraskelser. Å kunne glede seg over å ønske, å bli glad for noe man får, samme hva det er, hvis man gjør det, da får man en fin jul. Det tror jeg.

Det er morsomt å få ting man ikke visste at man ønsket seg, og det er gøy å få noe en har hatt lyst på lenge. Noen ønsker seg fred på jord. Noen ønsker seg merkeklær. Noen vil ikke ha mer enn fred og ro og gjerne litt snø på toppen av det hele.


Sånn så det ut hjemme i juleferien i fjor. En liten dæsj snø. Mye bedre enn null snø ^_^
Jeg fikk så mange fine gaver. Ting jeg trengte, fine ting, ting jeg hadde ønsket meg og fine overraskelser. I fjor som året før og alle år før der igjen ble jeg helt overveldet over alt det fantastiske jeg fikk. Bare se selv!


 Jeg fikk vannkoker, vaffeljern, skjerf, sokker, bøker, film, LP, puslespill og mye mer. Ting som var hjemmelagd, gavekort til å kjøpe meg hobbysaker for å kunne lage ting selv. Jeg kjenner så mange snille og omtenksomme folk!

Jeg håper at alle som gir meg gaver vet at jeg blir glad for alt, at jeg ikke forventer at det skal brukes mye tid og mye penger. Jeg håper jeg ikke bidrar til andre folks julestress. Øverst på ønskelisten min står følgende punkt, i år som i fjor:

Noe du har laget selv. Gjerne en juletegning. Med den streken du har.


Her er juletegningene jeg fikk i fjor :-D

Noen tenker kanskje nei,  jeg kan ikke lage noe, jeg kan ikke tegne... Men nettopp derfor er det så flott en gave å gi til noen som ønsker seg det. For om du ikke liker å tegne, og om jeg kjenner deg, så vet jeg mest sannsynlig at du ikke liker å tegne. Får jeg likevel en tegning, så vet jeg også at du har gått ut av komfortsonen din for min skyld og at du virkelig bryr deg ^_^

Jeg har en bok hvor jeg skriver både ned hva jeg ønsker å gi bort, og ideer til hva jeg kan ønske meg. For mange liker å få vite hva du vil ha, hva du trenger. Veldig ofte er det vanskelig å komme på noe, for man har som regel det man trenger. Vi er heldige. Men om man tenker litt etter er det likevel mulig å komme på ting å ønske seg. Jeg prøver å skrive det ned når jeg kommer på noe.

Jeg ønsker meg for eksempel ofte puslespill, for jeg liker å pusle ^_^


Og jeg ønsker meg ofte sokker, for nye sokker er noe av det deiligste som finnes. Og hjemmelagde sokker fra mormor er lykke på jord!


Og mye mer verd enn penger!

Jeg ønsker meg ting folk har laget selv. Jeg ønsker meg ting folk gjerne vil dele med meg. Om det er en bok de liker eller en film, eller noe annet. En kakeboks.

Jeg ønsker meg opplevelser. En middag. En tur på teater, konsert, kino. Det er dyrt å gi bort billetter, så hva med en avtale om å se noe sammen?

Jeg ønsker meg et hyggelig kort.

Jeg vil bli glad for ting som er kjedelig å kjøpe selv, sånn som en mascara. Og jeg vet hva en mascara koster, så det rekker i massevis. En mascara og et hyggelig kort: Perfekt!


Jeg ønsker meg hobbybøker. Gjerne bruktbøker. Jeg ønsker meg en brus på en kafe!
Jeg ønsker meg skjerf! Et smykke. Hjemmebakst! Jeg ønsker meg en lamineringsmaskin. Og et strykebrett.

Og joda, jeg ønsker meg dyre gaver også. Og nei. Jeg ønsker meg ikke en merkeveske til 10 000 kroner. Jeg ønsker meg et Instax kamera. Egentlig litt samme hvilken type, men helst et av de som fremkaller de minste bildene. Jeg har alltid vært fascinert av polaroidfoto. At de blir fremkalt med en gang! OG disse små bildene er så KULE!


Jeg hentet bildet herfra: http://photojojo.com/store/awesomeness/instax-mini-90-camera/

Det fine med ønskelister er at det er ikke det samme som en skal-ha-liste. Til jul, til bursdag, man kan ende opp med å få helt andre ting enn det man ønsker seg. Og det er supert! Å ønske seg noe er ikke det samme som å forvente at man skal få det. Jeg tror det er sunt å ønske seg ting, å drømme om ting. Om det er ting eller opplevelser.

Og jeg tror det er sunt at man ikke får alt man ønsker seg ^_^

Hva ønsker du deg til jul?


Kommentarer