13. desember 2014 - Skal vi lage en snømann?

 God lørdag!
Og god Lucia ^_^

I dag feirer vi lyset :-D


Jeg elsker lyslykter! Om det er laget av snøballer eller om man lager islykter ved hjelp av bøtter eller ballonger med vann. Det er stemning :-D

Da jeg bodde i femte etasje i byen prøvde jeg aldri å lage snølykt på verandabordet, jeg bare tegnet det. Men det hendte et par ganger at jeg lagde en snølykt på balkongen ^_^

Mange hadde gleden av å se Lucia-tog i går, regner jeg med. Og mange har kanskje bakt Lussekatter?


Sist gang jeg feiret Lucia var nok i 2011. Da jobbet jeg fortsatt i barnehage. Da sang vi og pyntet opp de små og de fikk lov til å leke med lys. Batteridrevne lys, vel og merke ;-) Aldersgruppen jeg hadde var 1-2 år, og de er så lette å glede. Litt lys, glitter og sang, så var dagen god ^_^

Ja, når jeg tenker over det, litt lys, glitter og sang så er min dag også god, så det er vel ikke noe aldersbestemt :-D

Men jeg bakte lussekatter i fjor. Med ekte safran til og med, kjøpt på apoteket. Jeg ga bort nesten alle bollene. De var en gave fra Studentrådet for arkiv og bibliotek ved HiOA til lærerne ved instituttet. Det føles som en evighet siden, men jeg har bare vært i jobb siden juni. Frem til da hadde jeg vært student i to år. Så rart som tiden flyr.

Men tilbake til dagens julestemningstema: Vinteraktiviteter. Julestemning og snø går hånd i hånd. Slik er det bare. Alle går rundt og ønsker seg hvit jul. Og mange er flinke til å komme seg ut og leke i det hvite når den først kommer. Jeg er ikke kjempeflink til det, men det er gøy når man først har fått på seg uteklærne. Og som sagt, å lage snølykter er en favoritt ^_^



Dette bildet er fra 2002/2003. Jeg bodde hos min tante. Og jeg lagde snølykt. Det var mitt første år som student i Oslo. Jeg gikk på kunstskole. Min kjære pus Pusi, følgesvenn gjennom tykt og tynt, og lillebrors kanin, som fortsatt bor hos meg, fikk være med på bildet.

Om det bare er frost så kan man jo få til å lage lykter uten snø også. Jeg har ikke prøvd, men de jeg har sett er veldig fine. Man tager hva man haver og gjør det beste av det :-)

Disse bildene er fra 2008. Tatt fra soveromsvinduet mitt hjemme på Sør-Helgeland. Vel, nå har lillebror tinget rommet, så jeg og lillesøster deler det gamle barnerommet vårt når vi er på besøk. Bildene er tatt med bare noen dagers mellomrom, så det endrer seg fort. Moralen: Så snart du ser snø, kom deg ut!

De siste par årene har vært så milde, nesten ikke et snøfnugg å se.


Men da jeg jobbet i barnehage syntes jeg det var snø hele tiden. Det ble i hvert fall mye snømåking! Det var kjedelig å komme på tidligvakt bare for å finne ut at snøplogen hadde sperret igjen inngangen til barnehagen med steinhard snø. Men det var moro å lage det gøy for barna. Jeg husker det hadde kommet så mye snø, vi hadde ikke sjans til å måke hele hagen. Vi hadde ikke noe plass å gjøre av snøen. Da lagde vi snøganger. Snøveggene ble jo nesten like høye som barna. 

Det ble ikke så få snømenner heller. Det ble til og med noen snøkatter. Skikkelig kule fyrer ^_^

Jeg lager gjerne snømenn bare for min egen del også jeg. Som regel når jeg er på ferie nordpå. De pynter skikkelig opp da!



En annen super vinteraktivitet er selvfølgelig aking! Jeg må bare beklage at det ikke kommer et eneste bilde med hverken ski eller snøbrett, selv om det er den ultimate vintermoroa. Jeg husker ikke sist gang jeg gikk på ski. Kanskje det er noe jeg må prøve neste år? Eller et helt annet år?

Bildet er tatt i nabolaget hjemme. Det er så koselig å se på bilder tatt på hjemplassen. Det knytter seg så mange følelser og minner til stedet man kommer fra. Mimring er kanskje også en fin vinteraktivitet? Så lenge det er koselige ting man tenker på så klart :-)



Om man ikke har lyst til å base i snøen er det også mye annet man kan gjøre. Disse fuglematerne hang i nabolaget mitt på Bjølsen. Jeg synes det er koselig å se på småfuglene som flyr rundt og spiser, og jeg synes det er fint at så mange hjelper dem med å finne mat. Så lenge man er flinke til å fortsette med det hele vinteren så klart. Det er ikke bra å plutselig holde opp. Hjemme nordpå har familien sluttet å mate fuglene ved huset. De fant ut at det lokket så mye mus. Siden de sluttet har de ikke hatt mus i kjelleren. Jeg vil gjerne mate, men som leieboer føler jeg ikke at jeg bare kan begynne å henge ut mat. 


Dette er forresten en god venn av mine huseiere. Nøste hadde muligens stemt ja om spørsmålet om fuglematbrett hadde kommet opp.

En annen vinteraktivitet kan jo være å gå ut i vinterværet og ta bilder. Øve seg litt.

Denne montasjen er et kroneksempel på mine fotografiske evner. Jeg kaller det "Juletre".

For noen er det nok å følge med på vinteren innefra. De synes det er best å sysle med ting inne. Lese, drikke noe varmt. Lage noe. Male noe.


Jeg liker å sitte inne og lage ting. Disse malte jeg i fjor. Jeg var leder for tidligere nevnte studentråd, og dette var avslutningsgaven min :-)

Det beste er nok likevel en kombinasjon av frisk luft og lun innekos. Med eller uten snø. Med eller uten lussekatter. Men forhåpentligvis med masse godt humør og lyse øyeblikk og lys, lys, lys!


Avslutter med dette bildet tatt utenfor Helga Eng på Blindern.

Ha en strålende lørdag! 
Ute i den friske luften?

^_^ 

Kommentarer