6. desember 2014 - Det var en gang en jul...

Det er 6. desember i dag! Og den første lørdagen i adventstiden :-D

Solen har tittet fram, det er hvitt på bakken og helg. Det er deilig :)
Sånn så det ut på formiddagen i dag. En formiddag hvor jeg har tenkt mest på julehistorier.

Om det er adventsserier, julefilmer, julefortellinger eller juleromaner, så er en god historie om julen eller vinteren en kjempefin måte å få stemning på. Mennesker er fortellinger. Vi har vært avhengige av dem siden tidenes morgen. Man finner fortellinger inni huler. Når vi snakker om hverdagslige hendelser så gjør vi det til en fortelling. Vi beskriver våre liv som fortellinger. Vi elsker andres fortellinger. Fiktive eller basert på faktiske hendelser. Og for oss som liker julen er julehistorier en nødvendighet, tør jeg å påstå, i hvert fall sånn for min egen del ^_^

Det finnes mange blogger og aviser som skriver om juelfortellinger og julebøker i disse dager. Som lager lister. Som anmelder. Så i steden for å gruble og tenke på hva som er de beste, hvilke er mine favoritter, hva slags julefortellinger er det egentlig jeg kan noe om, bestemte jeg meg for å heller bare finne de julefortellingene jeg har liggende hjemme. Den første boka jeg fant fram var Den store Alf Prøysen-boka ^_^ 
Jeg tenkte hovedsakelig på "Den vesle bygda som glømte at det var jul", for det har vært en av mine julefavoritter siden jeg var liten. I tillegg fant jeg selvfølgelig "Snekker Andersen" og en litt glemt historie for min del: "Teskjekjerringa på julehandel". Det kan virkelig ikke være lett å bli lita som ei teskje stadig vekk, og som om ikke julehandel er stressende nok fra før ;)

Det kan ikke være så greit å glemme å ta på sko når vinteren kommer, eller jula for den saks skyld! I dag hadde jeg glemt at jeg skulle på linsekontroll på synssenteret, men med øye fullt av betennelse så hadde det jo ikke gått likevel, så skitt au ^_^


Dette julebildet tegnet jeg til bloggen i 2012. Her har jeg vært så opptatt av studier at jeg har glemt både sko og jul. Ikke har jeg barbert leggene heller. Så travelt kan det bli ^_^

- "Hva, julenek.. Og en dompap?"
- "Jupp, tralalala, det er jul, og nå skal vi høyt opp i lia. Blir du med?"

Men hva annet var det som gjemte seg i bokhyllene mon tro...
 Jeg fant to julebøker som jeg har fått av TK, Gubben og katten og nissemaskinen og Tolkiens Letters from Father Christmas. Jeg har lest litt i Tolkien-boka, så den kan jeg bare legge frem ved godstolen med en gang, og Gubben og katten leste TK høyt for meg i fjor. Det er så koselig å bli lest for synes jeg. Fortellinger er til for å deles. Hvis jeg leser om Teskjekjerringa til ham, kanskje han leser "Grantreet" til meg? Det er en fortelling fra novellesamlingen Det usynlige barnet av Tove Jansson, og jeg tror ikke jeg har lest den. En historie om jul i Mummidalen, det må jo være julestemning det!

 Ellers fant jeg også noen romaner som kan fungere som julelektyre.

Hovlands fantastiske Ei vinterreise for eksempel. Det handler ikke om julen, men en sånn tittel kan man ikke gå forbi. Det er en veldig fin bok jeg gladelig leser igjen.

En annen bok, der det faktisk er jul, er Solstads Professor Andersens natt. En av mine Solstad-favoritter. 

Til slutt en av mine barndomsfavoritter, Michael Endes Trylledrikken. Det nærmer seg nyttår og historiens to skurker sliter med å få gjennomført årets krav for onde gjerninger og slår seg sammen for å lage en ond trylledrikk som skal redde dem. Det er opp til våre to helter, en ravn og en katt, å stoppe dem.

Kan hende det ligger flere julehistorier og gjemmer seg inni forskjellige bøker. Vi har jo også en gammel bibel liggende, der finnes det sikkert noe man kan forbinde med julen. Samtidig er jeg fornøyd med det jeg fant. Kanskje det er enda mer å finne neste år?

Hvilken julehistorie liker du best?

Kommentarer