15. desember 2014 - Julehefter ^_^

For mange blir det ikke jul uten et julehefte eller to. Det synes jeg er bra. Alle burde lese tegneserier. Så mange som mulig! Om det så bare er i desember. Og julehefter har en lang tradisjon i dette land. Jeg så en bok på postkontoret i dag. Om julehefter. Jeg burde kanskje ha lest den før jeg våget meg ut på dette innlegget, for selv om jeg synes julehefter er bra og at alle tegneserier er til for å leses av så mange forskjellige folk som mulig, så vet jeg ikke så mye om dem. Jeg har ikke lest så mange.

Jeg har aldri lest Smørbukk for eksempel. Og i mange år kjøpte jeg ikke julehefter i det hele tatt!

Hjemme hos mamma og pappa finnes det likevel en årelang samling med Donald Ducks Julehistorier, som jeg samlet på i min ungdom. Jeg vet ikke helt hvor mange bøker en årelang samling består av, men jeg tror jeg har fler enn fem. Kan jeg kalle den årelang da? Jeg sluttet å kjøpe dem helt plutselig. Jeg vet ikke hvorfor. Samlingen var jo så godt i gang! Og de gis fortsatt ut ^_^


Jeg synes enkelte julehefter virker å ha for lite jul. De inneholder historier som foregår om sommeren, har jeg sett. I denne fine blå boken forventer jeg intet annet enn det fremsiden lover! Jeg har ikke tenkt å kjøpe den. Kanskje det er et julegavetips?

Neste bilde knipset jeg i november. Mange innbydende hefter, mest sannsynlig både med og uten jul :-)


Jeg ble litt nysgjerrig på den fantasy-boken øverst til venstre. Donald-fantasy. Men jeg kjøpte ikke den heller. Jeg var på utkikk etter noe annet. 

Det stemmer at jeg ikke har kjøpt julehefter på en del år, men så dukket det opp noe for et par år siden som gjorde meg nysgjerrig. Jeg var spent om det var å finne i år også. Og jeg så og så. Jeg hadde nesten avskrevet muligheten, da jeg plutselig så noe..


Bak fantasy-boken! Der var de norske stripene jeg så etter!



Woho :-D
I begynnelsen av desember kunne vi lese i avisene at heftet var utsolgt i Finnmark. De var ikke like vanskelig å få tak i i Vestby, men det er kanskje fordi de var gjemt så godt?

Manus av Knut Nærum og Tormod Løkling, tegninger av Arild Midthun. Garantert en ny og flott julehistorie ^_^

Jeg gleder meg til å lese den! Og da kan jeg samtidig lese de forrige to heftene jeg har også: -)

Neste bilde skulle være av juleheftet i handlekorgen, men så så jeg litt i bladhyllene. Der så jeg en bitteliten nisse og en... sjøorm.


Jeg har sett den med hard perm hos forskjellige bokhandlere tidligere. Jeg har sett den i denne billigutgaven før også. Men Lasso-Donald virket plutselig litt alene.


Og sånn kan det gå ^_^

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal spare dem. Vi får se. Kanskje jeg skal vente til julaften?

Mamma fortalte meg at da hun var liten så brukte den ene tanten og onkelen hennes å kjøpe julehefter. Man fikk ikke lov til å lese dem før på julaften. Å få lov til å lese dem var noe de gikk og gledet seg til. Mamma følte seg så heldig som fikk lov til å komme på besøk og lese!

Å få gjøre ting man ellers ikke gjør, noe som blir spesielt, magisk og minneverdig. Det er julestemning det ^_^


Kommentarer