16. desember 2014 - Sju sorter...

Jeg skulle til å starte dette innlegget med å si at jeg har ikke bakt en eneste sort så langt i år! Men det er jo ikke sant, for jeg har jo vært med og bakt pepperkaker. Og jeg skal bake pepperkaker i helgen som kommer også. Da blir det hus. Jeg gleder meg :-)

Mange er veldig flinke og synes det er kjempegøy å bake. De baker kanskje sju sorter eller mer. Jeg prøver å tenke litt på hva som faktisk blir spist og ikke, og vet at jeg ikke kan fylle opp huset med kaker. Vi har ikke nok gjester til det, og ikke nok plass i magen. I fjor bakte jeg en sort, i tillegg til pepperkaker. Det var mer enn nok ^_^


Mmmm, sjakkruter. Eventuelt silkeputer, som de også blir kalt enkelte steder. Jeg brukte en oppskrift jeg fant på nettet. Jeg hadde aldri laget dem før, jeg bare husker dem fra barndommen. Vi fikk dem hos en nabo. Det er alltid stas med godsaker man spiser sjeldent ^_^

Jeg hadde tenkt å lage dem i år også. Perfeksjonere dem. Og i tillegg til sjakkruter hadde jeg tenkt å lage egne havreflarn i år. Jeg elsker havreflarn. De er så gode :-D
Men tiden strakk ikke helt til. Det får bli en annen gang. Ikke tror jeg det er manko på kaker hjemme heller i julen. Det blir sikkert mer enn nok å smake på ^_^

En annen godsak jeg elsker og som jeg håper blir å få smakt hjemme i julen, er spekulas. Spekulasen er nok laget på en oppskrift veldig lik den til kakemenn, for de smaker ganske likt. Men mens kakemenn er formet som staute karer og koner, så er spekulasen ruter-formet. Men jeg innbiller meg også at spekulasen er litt sprøere. Når jeg googler spekulas finner jeg mest noe nederlandske kjekstyper som ikke ligner på det jeg tenker på. Det er nok en lokal sak, den spekulasen. Så vi får slå oss til ro med at det nesten er kakemenn, som jeg forøvrig ikke har noe forhold til.

Mamma skjønner ikke hvorfor jeg liker spekulas. 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tatt noe bilde av spekulas!

Da blir det bilde av lefse med gomme i stedet. For det er godt det!

Kan man si at lefse er en av de sju sortene? Eller gjelder det bare småkaker? På bildet er det Vestlandslefser som er brukt. Jeg er veldig glad i Vestlandslefse. Men hjemmelagde lefser er best. Tjukklefse... Krinalefse... Og sånne vanlige, hvite :-)

Og aller best med gomme :-D

Nei, nå må fredagen komme snart sånn at jeg kan reise hjem!


Jada. Grønnsaker er også godt.
Spesielt i januar ;-)

Har du bakt noe godt i år?


Kommentarer