1. desember 2015 ^_^

God kveld alle sammen, denne første dagen i desember ^_^

I år som i fjor blir det blogging hver dag frem til julaften. En aldri så liten adventskalender. Det som skiller dette året fra i fjor og året før der, er at jeg har ingen plan! Man skulle nesten tro at jeg våknet i morges, sperret øynene opp og utbrøt "Herregud!"


Og det er helt sant. Det er 1. desember!

Jeg tillater meg å dele en av mine gamle tegninger (i påvente av at jeg får ut fingeren og tegner noe nytt). Jeg føler den illustrerer ganske så godt den følelsen man får når man innser at nå er det faktisk snart jul igjen. Tida går så fort! Jeg kaller jeg bildet "Arkivstudenten som glemte det var jul".  En smule inspirert av Alf Prøysen.

Men nå er jeg (heldigvis) ikke student lenger og jeg hadde ikke glemt det! Og jeg hadde egentlig laget en flott bloggplan. Den ble bare litt for komplisert. Dermed blir det slik at desemberbloggingen blir til underveis i år, og det er jo spennende det også. Spesielt for meg kanskje, som er så glad i å ha alt lina og tilrettelagt! Vi kan jo kalle årets tema for "Hverdagsfest i desember". En hverdag i desember er jo litt fest, synes jeg ^_^

Jeg tenker jeg starter med å vise frem omgivelsene jeg befinner meg i denne desemberen og hva slags kalendere jeg følger med på. Det føles som en riktig start.

Ute i Vestby har julepynten kommet opp. 
Bildene ble tatt i går og i dag morges på vei til jobb. Snøen mangler, men både i går og i morges var det litt frost på bakken som sparklet og glitret. 


Helt umulig å ta bilde av.

Inne har vi fått opp julestjerna og adventslysene. Jeg kunne ha tatt et par fine detaljbilder for å vise hvor fint vi har det, men tenkte at et oversiktsbilde over stua er mye bedre!


Voila, så smukt! Vi flyttet i oktober og orden lar vente på seg. Det føles som om jeg har levd i en episode av Syke samlere og at nå har vi i det minste klart å rydde frem bord og sofa! Og julekalender! Vi gjør da fremskritt ^_^



Dette er min og TK sin kalender. Vi brukte den første gang i fjor. Den er laget av papp, kjøpt på Panduro og pyntet med klistermerker og tegninger. Vi fyller skuffene med 12 småting hver og åpner annenhver dag. Jeg har et sett med adventbuttons kjøpt på Åhlens for mange år siden, og de har vi brukt til å merke skuffene i år. Det var jeg som åpnet første skuff!

Vil dere se hva jeg fikk? Hvis svaret er nei må dere skrolle fort forbi, for her kommer det!
Jeg bruker nålene hvert år, men det er sjelden noen kommenterer det. I år ble det lagt merke til med en gang! For de som lurer så jobber jeg som arkivmedarbeider i Vestby kommune. Arkivarer vettu... De er så oppmerksomme!

Vi har forresten en kalender på jobb også. Vi har bidratt med to pakker hver ^_^

Den første pakken som ble åpnet var fra meg! Synes de søte julebarna er så fine! De er kjøpt og betalt, men sikkert ikke så vanskelig å lage. Blir spennende å se hva mer den røde esken har å by på!

Hvis man ikke har en egen kalender hjemme så er det mange å ta av på nettet! Spesielt konkurranser! Jeg har valgt å være med på Instagramkonkurransen til forlaget Oktober. Mest fordi jeg synes konseptet er bra. Man skal legge ut et bokbilde hver dag, basert på en temaliste.


Under min første bokluke gjemte "Odinsbarn" seg. Jeg leser den høyt for TK. Det er så koselig. Jeg har lest den før, men leser den gladelig igjen :-)

Ellers følger jeg også med på både Lillesøsters og TKs instagramkalendere. TK (@torekko) legger ut julebilder. I dag delte han bildet nederst til høyre, et bilde av julestjerna vår! Lillesøsters (@katjamore) serie er en gjentakelse av fjorårets suksess hvor vi følger hennes julevenn på eventyr og det er så gøy! 

Har dere noe kalendermoro å anbefale?

Jeg tror ikke jeg blir å se på tv-kalendere i år. Jeg synes Julekongen (NRK) er kjempebra, men det er fortsatt ferskt i minnet. Til kveldsmaten sjekket jeg og TK ut årets kalender på SVT1. Svenskene er så flinke og lager en ny kalender hvert år. Og hver episode varer i cirka 10 minutter. Helt perfekt. Årets serie heter:


Konseptet i år er litt annerledes enn de jeg har sett tidligere. Hver dag er det to voksne og en gruppe barn som reiser i historien og lever en dag i en helt annen tid. I dag var det år 1015, vikingtid. Jeg var skeptisk, men det var faktisk litt morsomt ^_^

Også hadde vi kakao til. I hver vår mummivinterkopp. 


Er ikke det hverdagsfest så vet ikke jeg ^_^

Og med det lukker vi dagens bloggluke. Vi ses i morgen for en ny!

Helmaks.

^_^

Kommentarer