Tenner og tannregulering.

Jeg hadde kule tenner. En del av meg vil si at det er fakta, så derfor gjør jeg det. Jeg hadde kule tenner. Fakta. ;-)

Et annet fakta er at jeg liker tenner. Noen liker rumper, andre liker smil, mange liker øyne, jeg ser på tennene. Og siden jeg er så opptatt av andres tenner så er det vel ikke så rart at jeg tenker en del på mine egne tenner også. Jeg prøver å ta vare på dem, uten tanntråd, og jeg liker dem. De er fine. Men ikke kule.

Her har vi meg til høyre og Lillesøster til venstre. Begge offer for reggisen. Tannlegen min mente jeg burde ha tannregulering og 13-årige Stina turte ikke si nei. Se så fine hjørnetenner!

Når jeg er i det filosofiske hjørnet hender det at jeg lurer på hvordan livet mitt ville ha vært om jeg ikke hadde fått byttet ut mitt naturlige smil med et konstruert A4-smil. Da ser jeg gjerne bort fra hvordan årene med tannregulering antakelig har formet meg, at tennene kanskje hadde vært vanskeligere å holde rene, at visdomstennene ville hatt dårligere plass. Det er uinteressant. Nei. Spørsmålet jeg grunner mest på er mer av denne typen: "Ville jeg ha vært annerledes som person"? Ville jeg ha smilt mer? Eller mindre?
Det eneste jeg er sikker på er 1: Jeg hadde kule tenner (som nevnt) og 2: Jeg har kule tenner!

Tada!

Gipsavstøpningen av de kule tennene mine! Jeg fikk tak i dem ikke så lenge før de ble destruert. Avstøpninger blir jo bare tatt vare på i 10 år, så jeg hadde flaks at jeg spurte før de årene hadde gått. Tennene i underkjeven fikk jeg ikke, for de hadde blitt ødelagt under en flytting, ble det sagt. Jeg synes de er fine. Og jeg pynter med dem. De står på en hylle i stua :-D

Og her var vi igjen! Meg til høyre og Lillesøster til venstre:-)

Smilene våre kan vi ikke klage på. Men kanskje jeg ville ha likt det andre smilet bedre? Det vet jeg ikke. Jeg følte at jeg ikke hadde noe valg. Nå tror jeg tannlegene er flinkere til å spørre og forhåpentligvis føler de fleste at de kan velge. Og med mindre tennene forårsaker et fysisk problem så håper jeg de fleste sier nei. Det er så kjedelig at alle skal ha akkurat det samme smilet med like hvite og like rette tenner. 

 Jeg tror verden hadde vært et bedre sted om alle hadde popcorntenner i stedet!


*popcornglis*


 

Fontenen har blitt skrudd av! Da er det jo høst da! 5167 skritt i dag :-)

Kommentarer