På skattejakt for tredje gang!

Og du vet hva man sier. Alle gode ting er tre :-)

I går, søndag, tok jeg og TK med oss Christine for å lete etter skatter. Vi hadde valgt ut to forskjellige poster, eller cacher. Det var fint vær og det var bare øynene som ikke var helt med ^^


Denne lette vi lenge etter! Vi så og så, men så ingenting. Vi så mange ganger akkurat her også, men vi så bare en masse grått bak noe spindelvev. Ikke no' cache der, nei! Jo.


Oppi cachen fant vi loggpapir av forskjellig slag. Noe offisielt, annet litt tilfeldig. Som kvitteringen eller billetten vi ser nederst. Papiret var litt fuktskadet, men sånn kan jo skje. Det viktigste er at vi fant den :-D


Jeg hadde lest litt om cachen før vi dro ut. Noen lager fine beskrivelser av cachene de har laget, og jeg visste på forhånd at det var en såkalt loggcache, uten skatt. Men jeg synes ikke at det skader med en liten overraskelse, så vi la et par klistermerker i pakken før vi hengte den opp igjen :-)


Jeg håper nestemann synes de er fine :-)


Så gikk vi over til neste cache. Den var gradert som litt vanskelig, og vi måtte lete en stund her også. Jeg stakk hendene mine inn i mørke rom under taksteiner og det var all slags insekter overalt. Plutselig så jeg en lapp under en bjelke. Jeg prøvde å lirke den løs, men klarte det ikke. Så kom Christine for å hjelpe, og ved et uhell løsnet hele bjelken. Vi ropte høyt! TK kom løpende og så på trebiten Christine holdt i hånda...


Vi ble lurt! Dobbeltlurt! Først trodde vi at vi hadde ødelagt huset, og så fant vi at at det var en falsk cache. Uten sigar!


Vi prøvde igjen :-) 


Og fant den på andre forsøk :-D


Her er dragen som vokter skatten.


Her er skattekisten :-)


Og vi fant en skatt! Vår første geocaching-skatt! En pengeklype fra gamledager, den gang Aetat fortsatt eksisterte. En skatt er en skatt, så vi tok den med hjem ^_^


Men det var ikke alt! Vi fant mer! Dette er noe de kaller GeoCoin, som man kan kjøpe fra forskjellige nettsteder. Det er en slags "trackable". Alle myntene har en egen kode som man registrerer den med, og så får myntene en egen side på geocaching.com. Når man har funnet en så bør man helst hjelpe den videre på sin ferd ved å ta den med til en annen cache. Og man må logge funnet og kanskje si et par ord. Sånn kan eieren av mynten følge med på reisen dens :-)


Det er også vanlig å gi mynten et oppdrag. Mynten vi fant har som mål å reise til Machu Picchu. Den startet sin reise i Finland, og nå har den reist rundt i Norge en god stund. Mon tro hvordan man kan hjelpe den et skritt nærmere?


Vi la tilbake et blått pyntebånd og håper noen kan få nytte av det :-)


Dette var gøy :-D

Og den siste cachen var så godt gjennomtenkt og gjennomført! Vår favoritt så langt :-D

Og vi fant en mynt!

Moro moro :-)



Hjelp! En mann i heisen! Som sier at jeg burde ha tatt trappen! Og ja, jeg vet... Men jeg har vært på shopping og da blir man så sliten i beina... Jeg gikk hjemmefra til Storosenteret, rundt omkring fra butikk til butikk, spisepause, og hjem igjen. 6103 skritt ble det :-)

Kommentarer