En fin juli 2023 - Sommerfestival

 Denne uka er det Rootsfestivalen i Brønnøysund og jeg, mamma, lillesøster og lillebror hadde dagspass til i dag. Jeg skriver dette midt på natta og "i dag" har vel kanskje blitt til i går... I hvert fall, vi hadde torsdagspass! Vi gikk fra leiligheten til lillebror litt etter klokken 18. Vi var veldig usikre på været. Ville det bli kaldt? Trengte vi regntøy? Vi tok sjansen på oppholdsvær og lot regnklærne henge igjen.

Første band ut var progrockbandet the Flower Kings. 

Jeg syntes det var kjempebra. Og for en stemme. Det var vakkert. Jeg har ikke hørt så mye på progrock, men forsøkte litt da jeg gikk på videregående. En jeg chattet med på et musikkforum sendte meg en brent CD, husker jeg. Musikken ble litt for mektig, og jeg forsket ikke noe mer på progrock etter det. Nå lurer jeg på om jeg har CD'en ennå, og om the Flower Kings var på den eller ikke. 

Som regel bruker det å være fire band, men det var bare tre i kveld. Alle spilte litt lenger enn det som er vanlig på festival. The Flower Kings hadde jo lange låter. Mens neste band, Madrugada, spilte mange låter.

Jeg tror dette var den mest populære konserten i kveld. De har mange fans. Jeg krangler ikke når de andre sier at Sivert Høiem er kjekk, og jeg liker stemmen hans, men jeg har aldri hørt på Madrugada. Jeg kjenner ingen av låtene særlig godt og jeg er ikke så interessert i å bli kjent med dem heller, men de spilte bra og lagde liv og folk var veldig glade og fornøyde. De takket for seg og kom tilbake på scenen igjen og spilte enda flere sanger. Jeg vet ikke om det var planlagt eller spontant.

Det tok litt tid før siste band startet. Klokka var rundt 23:30 da trekkplasteret Europe entret scenen.

De rocket. Jeg er så imponert over alle disse veteranene som fortsatt spiller og hvor mye liv de klarer å lage. Vokalisten, Joey Tempest (måtte google), sa ett eller annet på brønnøyværing... Var det "tykje leile", mon tro? Her trenger jeg hjelp til å huske! Uansett, det var veldig bra!

Og så gikk vi hjem. Vi var så sline, mamma og jeg. Fem minutter etter at vi kom fram begynte det å styrtregne. Snakk om flaks! Vi kjente noen få dråper utover kvelden, men det var ingenting å snakke om. Det var oppholdsvær, null knott og mygg og temperaturen var fin. Vi hadde en super kveld!

<3

Kommentarer