5. Mate fugler - Jul 2020

Dagens aktivitet er å mate fugler. Det er så koselig. Jeg har en liten mater hengende på vinduet, og der kan fuglene finne mat hele året.

 

Det varierer litt fra år til år hvem som besøker meg. Akkurat nå er det kjøttmeis, blåmeis, pilfink og løvmeis. Jeg har også sett skjære og flaggspett, men flaggspetten har jeg bare sett to ganger.

For å lage litt mer julestemning, så bestemte jeg meg for å henge ut en melkekartong med litt godsaker i.

 

Det er rett og slett delfia-fett, mel, solsikkekjerner og paranøtter. Alt man trenger for å lage egne meiseboller. Jeg skal skjære ut åpninger i melkpakken og henge den ut gjennom vinduet. Akkurat nå står melkpakken i kjøleskapet, så det må vente til i morgen.

Min opprinnelige plan var å henge ut fuglenek i dag. Ikke fordi jeg forventer så mange fugler, men fordi det hører jula til. Jeg synes det er en veldig fin og hyggelig juletradisjon. Vi gjorde det noen ganger da jeg var liten, men jeg har aldri gjort det før og tenkte jeg skulle driste meg til å henge den på verandaen sånn at jeg kan se den. Jeg så etter fuglenek i går, men jeg fant ingen i min umiddelbare nærhet, så da må det vente litt.

Naboen derimot, hun har funnet fuglenek og startet vinterforingssesongen med alt mulig slags godt. Det betyr litt mindre fuglebesøk hos meg, men likevel flere fugler i området, så alt i alt er det bare bra. Jeg har sett dompap, rødstrupe og spettmeis, i tillegg til de som besøker meg. Og kanskje også gjerdesmetten jeg ser innimellom har vært der og spist?


 

Alt dette befinner seg rett under kjøkkenvinduet vårt, og jeg må lene meg over kjøkkenbenken for å få et lite glimt av huset. Fugleneket ser jeg bare når jeg går ut, men det er koselig. Jeg tror jeg må ordne meg ett jeg også. Hvem vet, kanskje det kommer en gulspurv innom hvis vi er heldige?

Har du en yndlingsfugl?

Kommentarer