1. Se på julekalender - Jul 2020

I skrivende stund ser jeg månen som skinner der ute. Her inne lyser stjernene. Det er veldig stille. Den eneste lyden jeg hører er klikkingen på tastaturet. Jeg vurderer å slå på litt musikk, men vi får se. Av og til er det godt å ikke høre så mye lyd. For litt siden satt jeg og Tore Kristian og så på julekalender. Det har jeg tenkt å gjøre hver dag frem til julaften. Derfor er det første punkt på aktivitetslisten min. På "julegledelisten" min. Er det noe som kan bidra med julestemning og juleglede, så er det å sette seg ned foran TV-skjermen og se på en spennende julefortelling. Er du enig?

Som barn gjorde det meg ingenting å se samme julekalender flere ganger. Som voksen synes jeg det er gøy å se noe nytt. Jeg ser den norske når den er ny, og ellers ser jeg den svenske. I fjor likte jeg ikke den svenske kalenderen, så da ble det dansk. Jeg kjøpte meg "Pagten" på DVD. Jeg har hatt lyst til å se den siden jeg så en dubbet episode i lunsjen sammen med en fjerdeklassing i Oslo mens jeg var lærervikar. Det er 10 år siden! Jeg klarte bare ikke å se den i dubbet versjon. Det var helt klart verdt ventingen, for det er en kjempefin serie. Jeg koste meg virkelig! Sånn i ettertid så er det disse TV-stundene jeg husker best fra i fjor. Det var fantastisk

I år viser NRK endelig en helt ny serie! Fire år etter fantastiske "Snøfall", kommer "Stjernestøv". Det blir spennende. I tillegg har vi som vanlig tenkt å følge med på den svenske. Den heter "Mirakel". Jeg vurderer også å se den danske serien på DR1, men jeg er litt usikker på om jeg får tid til alt. Den heter "Julefeber".

Men som sagt, jeg har startet! Jeg og Tore Kristian har sett første episode av "Stjernestøv" og "Mirakel". "Stjernestøv" får gode kritikker og jeg forventer at den skal være bra. Jeg er ikke solgt etter første episode og jeg håper det tar seg opp fra i morgen. De svenske seriene har kortere episoder enn de norske og må engasjere på en annen måte. I "Mirakel" er det rett på sak og jeg tror serien kan bli morsom. Jeg er spent på hva som skjer i morgen!

De to øverste bildene er fra "Mirakel". I serien møter vi ei borskjemt jente i året 1920 og et litt sint barnehjemsbarn i 2020. Noe mystisk skjer, og de bytter plass. Det nederste bildet er fra "Stjernestøv". Her møter vi en bedrøvet gutt som flytter sammen med sin mor og to søsken fordi moren og faren skiller seg, og vi møter ei jente, et stjernebarn, som er av stjernefolket, men hun vil slett ikke være det utvalgte stjernebarnet. Åååå... Nå skjønte jeg plutselig noe, mens jeg satt og grublet på hva disse barna egentlig heter. I "Mirakel" møter vi Mira og Rakel, som sammen blir mirakel. Vi får det jo presentert i introen. Jeg er så treig noen ganger. Barna i "Stjernestøv" heter Elly og Jo. Og jeg måtte google for å finne ut at navnet er Jo, enda jeg kommenterte navnet hans flere ganger i løpet av episoden (jeg har bare møtt en Jo, og han var ikke særlig trivelig). Jeg er bare helt håpløs når det kommer til navn!

Har du sett på "Stjernestøv" i dag?

Avslutningsvis så må jeg bare vise frem dompapene jeg så tidligere i dag, samtidig som jeg sier tusen takk til Sverige som viste sin første julekalender allerede i 1960! Jeg er så glad for at det slo an. Julekalender på TV har blitt en nordisk tradisjon og det er en tradisjon jeg ikke ville vært foruten.

Kommentarer