20. Bake lefse - Jul 2020

Mmm... Tjukklefse. Det er godt. Og det lages i stekeovn. Ikke på takke. Så planen i dag var å prøve meg på mormors lefseoppskrift. Nå spiser jeg gjerne lefse året rundt, og ikke bare til jul, men jeg tror mange gjerne har lefser til jul. Så jeg tenkte det kunne være en fin desemberaktivitet. Jeg har aldri bakt lefser før og jeg gledet meg til å prøve.

Jeg har fortsatt aldri bakt lefser, for jeg ombestemte meg i siste liten. Julaften er bare noen dager unna, og jeg har flere ting å gjøre før vi kommer så langt. Den dagen jeg prøver å bake lefse, så skal jeg føle at jeg har god tid til å prøve og feile.

Heldigvis hadde vi en plan B.

Mmm... Vestlandslefse. Den beste lefsa det går an å kjøpe på butikken. Tusen takk til Tore Kristian som skaffet lefsen og "bakte" den!


Til kvelds ble det nysmurt lefse med smør, sukker og kanel, julefilm og en kopp kakao.
Adventslysene fikk brenne ned, for glede, håp, lengsel og fred.


Jeg fikk ellers gjort alt det andre som skulle gjøres, og jeg er blid og fornøyd.

Sånn ordentlig lefsebaking får jeg prøve senere. Kanskje i romjulen, eller kanskje en gang til neste år.

Kommentarer