2. desember - Juleblogg 2019

Mater du fuglene i nærområdet ditt?

I adventskalenderen i dag, var det TK sin tur å få en tegning som jeg har laget. Jeg var veldig spent på om han ville like det, og det gjorde han! Da ble jeg glad.
 Jeg har tegnet et januarminne. 
Helt i begynnelsen av januar besøkte TK, Lillesøster og jeg Nasjonalgalleriet sammen. Det var en av de siste dagene de holdt åpent i lokalene de har brukt siden 1880-tallet. Neste gang det er mulig å se kunsten deres, vil bli i nye lokaler i 2021.

På tegningen står jeg og TK og ser på maleriet "Juleskikk" av Adolph Tidemand (1846).
Det er et morsomt maleri. De er alle ute i snøen, og de har satt opp fuglenek på stabburet. Øverst til høyre ser du et skjevt fotografi av Tidemands maleri, og en detalj av fugleneket til venstre. Nederst til høyre ser du et skjevt bilde av maleriet "Vinterlandskap" av J. C. Dahl (1829?). Både Dahl og Tidemand har malt fugler i bildene sine. Tenk, de kråkene malte Dahl for nesten 200 år siden! Er det ikke fascinerende?

Jeg synes det er gøy å se på alle slags malerier. Det er så mye fint. Og det var veldig koselig å besøke Nasjonalgalleriet sammen med TK og Lillesøster.

Jeg mater fugler hele året. Materen min er litt høyt oppe, så det er bare de mest akrobatiske fuglene som titter innom. Så langt i vinter har jeg daglig besøk av blåmeis, kjøttmeis og skjære.
Jeg elsker å mate fugler. Jeg ønsker meg en hage jeg kan mate mange fugler i.

Så kan jeg sitte og se på at de spiser, mens jeg tegner dem. Og kanskje noen finner skisseboka mi om 200 år og synes det er fascinerende at noen satt og tegnet blåmeis for så lenge siden? Rarere ting har skjedd.

Om du ikke helt vet hva du skal gjøre denne uken, så går det an å besøke samlingen til Nasjonalmuseet på nettet, det er bare å følge lenken! Nasjonalgalleriets samling finnes også der. Søk gjerne på "juleskikk", og se Tidemands maleri og tegning med samme motiv!

Ha en fortsatt nydelig uke!

Kommentarer